اپلیکیشن جدیدی که مانع از فرار زنان عربستانی می‌شود!

پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر اعلام کرد دولت عربستان سعودی با به اجرا در آوردن یک سامانه نظارتی، مانع از فرار زنان و دختران عربستان سعودی از خانواده‌هایشان و ترک این کشور خواهد شد.
طبق قانون کنونی، زنان سعودی برای سفر باید از قیم خود اجازه نامه داشته باشند. با استفاده از اپلیکیشن جدید موسوم به «ابشر» مردان می‌توانند با چند کلیک این مجوز را اعطا یا ابطال کنند.
زمانی که زنان گذرنامه خود را در هنگام خروج از مرز یا فرودگاه ارائه می‌دانند این اپلیکیشن برای مردان پیام هشدار ارسال می‌کند.
وزارت کشور عربستان سعودی این پیام را به طور مستقیم و از طریق این اپلیکیشن ارسال می‌کند.
به این ترتیب زمانی که زنی گذرنامه خود را در فرودگاه ارائه می‌دهد در صورتی که قیم او نخواهد، وی نمی‌تواند سوار هواپیما شود. گاهی زنان برای آنکه تحت تعقیب قرار نگیرند تلفن همراه قیم خود را می‌دزدند و رمز عبور آن را تغییر می‌دهند. برخی زنان نیز تلاش کرده‌اند شماره تلفنی را که پیام هشدار برای آن ارسال می‌شود، تغییر دهند.
در بسیاری موارد خانواده‌ها زن فراری را پیدا می‌کنند، اما از چند سال پیش شبکه‌های کمک رسانی به زنان توسعه یافته است و زنانی که از کشور گریخته‌اند به زنان دیگری که می‌خواهند زندگی در خارج از عربستان سعودی داشته باشند، کمک می‌کنند.