هشدار مسکو به کشورهای غربی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو ممکن است در قبال کشور‌هایی که حقوق رسانه‌های روسی را نقض می‌کنند، اقدام تلافی‌جویانه انجام دهد.

ماکسیم بیکاکیویچ، معاون دپارتمان اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو احتمال انجام اقدامات تلافی‌جویانه در قبال کشور‌هایی که حقوق رسانه‌های روسی را نقض می‌کنند، غیرمحتمل نمی‌داند.

این مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: ما برخلاف شرکای غربی خود، هیچگاه تعمدا برای رسانه‌های خارجی، که در روسیه مشغول به کار هستند، مشکل‌سازی نمی‌کنیم. در خصوص اقدامات تلافی‌جویانه، وزارت خارجه و ریاست‌جمهوری بار‌ها در بیانیه‌های خود هشدار داده‌اند که روسیه قطعا این حق را برای خود محفوظ می‌داند تا اقدامات متناسب را در ارتباط با رسانه‌های کشور‌هایی که حقوق رسانه‌های روسی را نقض می‌کنند، در پیش بگیرد.

وی افزود: در فرانسه کمپین گسترده فشار بر رسانه‌های روسیه در حال تشکیل است. براساس اطلاعات ما، خبرنگاران خبرگزاری اسپوتنیک، ماه‌ها قادر به دریافت مجوز مطبوعاتی برای انجام کار خود نبودند. 

در سال‌های اخیر شرایط رسانه‌های روسی در کشور‌های غربی به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. شماری از سیاستمداران کشورهای غربی از جمله انگلیس، آمریکا و فرانسه خبرگزاری‌های روسی اسپوتنیک و راشاتودی را بدون ارائه هیچگونه مدرکی متهم به مداخله در انتخابات این کشور‌ها کردند.

در جدیدترین مورد، وزارت خارجه کانادا از پذیرش مجوز خبرگزاری اسپوتنیک و ریانوستی روسیه برای نشست روز دوشنبه وزرای گروه لیما در اتاوا خودداری کرد. سفارت روسیه در کانادا ضمن محکوم کردن این اقدام، از آن به عنوان تصمیمی شرم آور و با انگیزه سیاسی یاد کرد.