آمار آقای سفیر از تعداد دقیق نیروهایی آمریکایی در عراق

داگلاس سیلیمان، سفیر آمریکا در بغداد در نامه خداحافظی خود به مناسبت پایان دوره ماموریتش در عراق عنوان داشت: عراق طی دو سال و نیم گذشته پیشرفت کرده است، هرچند که این پیشرفت به دلیل سر و صدای سیاسی در عراق قابل ملاحظه نیست.

وی درباره تعداد نیروهای واشنگتن در عراق گفت: طبق درخواست دولت عراق و با همکاری کامل با بغداد در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی با همکاری با نیروهای عراقی در پایگاه‌های خود در این کشور فعالیت می‌کنند و به راهنمایی، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی عراق برای اطمینان از شکست نهایی داعش و دفاع از مرزهای عراق مشغولند.

سیلیمان تصریح کرد: ائتلاف بین‌المللی که متشکل از ۷۴ کشور و پنج سازمان بین‌المللی است تاکنون ۱۹۰۰۰۰ تن از افسران پلیس و سربازان عراقی را آموزش داده‌اند.

وی ادامه داد: با شکست داعش اوضاع امنیتی بغداد و مناطق دیگر عراق پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و در نتیجه تلاش‌های دولت این کشور و آمریکا و همچنین دیگر شرکای بین‌المللی بیش از چهار میلیون آواره عراقی در امنیت کامل به خانه‌های خود بازگشته‌اند و اقلیت‌های قومی و مذهبی پس از نسل‌کشی توسط داعش بهبود یافته‌اند.

این مقام آمریکایی درباره روابط دو کشور نیز اظهار کرد: روابط اقتصادیمان در حال رشد مداوم است و با جدیت برای تحکیم روابط تجاری و سرمایه‌گذاری میان عراق و آمریکا تلاش می‌کنیم. در ماه گذشته سفارت با دولت عراق و اتاق تجارت آمریکا برای جلب ۵۰ شرکت آمریکایی به سرمایه‌گذاری در عراق همکاری کرد.

وی تصریح کرد: در سایه این پیشرفت‌ها فرصت‌هایی را پیش روی عراق در آینده می‌بینم که حد و مرزی ندارد. عراق کشور غنی است و منابع نفت، گاز و آب و همچنین اراضی قابل کشت فراوانی دارد. این کشور همچنین اقشار تحصیل کرده باهوشی دارد و علاوه بر این موارد عراق از حمایت آمریکا و ده‌ها کشور دیگر برخوردار است.

در بخش دیگری از نامه خداحافظی سیلیمان آمده است: چالش‌هایی در مقابل عراق وجود دارد، از جمله این چالش‌ها این است که با آغاز سال ۲۰۲۵ یک میلیون جوان عراقی هر ساله وارد بازار کار می‌شوند، این در حالی است که دولت نخواهد توانست که برای هر فرد جویای کار فرصت شغلی ایجاد کند. گروه‌های مسلحی نیز که جدایی از دولت هستند بر مناطق مختلف این کشور مسلط شده‌اند که این مسأله نیز باعث ترس آوارگان عراقی برای بازگشت به خانه‌هایشان شده است.

سفیر آمریکا در بغداد تاکید کرد: داعش همچنان با انجام حملات تروریستی قصد ترساندن ملت عراق را دارد و همچنین بوروکراسی، فساد و عدم وضوح در اقدامات مانع از تلاش‌های بازرگانان برای گسترش طرح‌های خود در عراق و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

وی گفت: عراق باید با تأمین امنیت مرزهای خود و تشکیل نیروهای امنیتی که تنها گوش به فرمان دولت عراق باشند، از حاکمیتش حفاظت کند.

سیلیمان در خاتمه نامه خود نوشت: بعضی‌ها می‌خواهند که عراق فقط و فقط یک دوست داشته باشد اما آمریکا می‌خواهد که این کشور صدها دوست داشته باشد و بتواند ایده‌ها و شیوه‌هایی را انتخاب کند که در راستای منافع امنیت، اقتصادی و جامعه آن باشد. عراقی‌ها در دوره آینده گزینه‌های مهمی خواهند داشت و امیدوارم که هر بار عراق را انتخاب کنند.