حمایت آمانو از پروژه هسته‌ای مصر

آمانو که از یکشنبه وارد قاهره شده است، بر حمایت کامل آژانس از مصر در این پروژه در چارچوب تعهدات قاهره به رعایت استانداردهای امنیتی و ایمنی بین‌المللی تاکید دارد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، قاهره کار احداث یک نیروگاه بزرگ هسته‌ای با ظرفیت تولید ۴۸۰۰ مگاوات در منطقه "الضبعه" در شمال این کشور را آغاز کرده است و پیش‌بینی می‌شود راکتورها در سال ۲۰۲۶ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شوند.

طبق اظهارات رسمی مسئولان مصری، بخش بزرگی از کارهای اجرایی، مالی و قانونی این پروژه که شامل یک وام ۲۵ میلیارد دلاری روسیه نیز می‌شود، انجام شده است.

آمانو در سفر خود به قاهره دیدارهای متعددی با مسئولان مصری از جمله عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور داشت.

حمدی لوزا، معاون وزیر خارجه مصر گفت، آمانو در دیدارهای خود در قاهره زمینه‌های مختلف همکاری مصر با آژانس به ویژه در مورد ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق را مورد بحث و بررسی قرار داد.

لوزا تاکید کرد: آمانو بر حمایت کامل آژانس از مصر در این زمینه تاکید کرده و از همکاری‌های قاهره با آژانس در زمینه برنامه‌های هسته‌ای، امنیت و انرژی هسته‌ای تاکید کرده و نسبت به حمایت آژانس از تلاش‌ها برای تخلیه منطقه خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و آموزش کادر متخصص مصر و افزایش تجارب علمی و فنی آنها ابراز امیدواری و تاکید کرد: توجه مصر به حمایت از همکاری‌های فنی و توسعه آنها در چارچوب حق کشورها برای بهره‌مندی از کاربردهای مسالمت‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

همچنین آمانو از تلاش چشمگیر مصر برای حمایت از فعالیت‌های آژانس، استفاده از تجربه‌های مختلف در حوزه استفاده‌های مسالمت‌آمیز از این تکنولوژی هسته‌ای و آموزش نیروهای انسانی در کشورهای در حال توسعه تقدیر کرده و گفت: مصر از جمله کشورهای کاندید برای میزبانی کنفرانس انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیداری که با محمد شاکر، وزیر نیرو و انرژی‌های تجدیدپذیر مصر داشت، از برنامه‌های این کشور برای اجرای پروژه اولین نیروگاه هسته‌ای در الضبعه تقدیر کرد.

شاکر نیز گفت: وزارت‌های نیرو و محیط زیست مصر با یکدیگر همکاری‌های جدی برای تولید برق از منابع مختلف انرژی جهت رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی و حفاظت از محیط زیست دارند.