دولت کره جنوبی به تقاضای پولی ترامپ تن داد

خبرگزاری «رویترز» امروز یکشنبه نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا هزینه حضور نظامیان کشورش در کره جنوبی را بالا برده و سئول نیز به آن تن داده است.

طبق این گزارش، پس از آن‌که ترامپ قرارداد نظامی با کره‌جنوبی را به‌منظور دریافت پول بیشتر از این کشور منقضی اعلام کرد، مقامات کره جنوبی توافق‌نامه‌ی جدیدی امضا کردند که طی آن هزینه‌های پرداختی توسط «سئول» را جهت ماندن نظامیان آمریکایی در شبه‌جزیره کره افزایش می‌دهد.

قرارداد جدید باید توسط پارلمان کره‌جنوبی تایید شود اما این تایید موجب می‌شود هزینه‌ای که کره‌جنوبی به آمریکا می‌پردازد از ۹۶۰ میلیارد ون به ۱.۰۳ تریلیون ون (۸۹۰ میلیون دلار) افزایش یابد.

برخلاف توافق‌نامه‌های پیشین که پنج ساله بود، این قرارداد یک‌ ساله است که باعث می‌شود دو طرف مجددا چند ماه دیگر به پای میز چانه‌زنی برگردند.

کره جنوبی از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون بخش زیادی از بار مالی حضور نیروهای نظامی آمریکا و نگهداری از دارایی‌های استراتژیک این کشور در شبه جزیره کره را تامین کرده و اکنون حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی ایالات متحده در کره جنوبی مستقر هستند.

علاوه بر کره‌جنوبی، ترامپ بارها از کشورهای هم‌پیمان آمریکا در «ناتو» درخواست پول بیشتر کرده است. او چند ماه پیش خطاب به کشورهای عضو ناتو گفت: «بیشتر کشورها مقدار پولی را که لازم است نمی‌پردازند». 

ترامپ پیشتر نیز از کشورهای عربی مثل عربستان سعودی خواسته بود اگر خواستار ماندن نظامیان آمریکا در سوریه هستند، باید هزینه آن را بپردازند. او 21 ژانویه گذشته در پیامی در توئیتر اعلام کرد که عربستان سعودی قبول کرده است تا پول موردنیاز برای بازسازی سوریه را پرداخت کند.