۶ کمیته کنگره آمریکا استیضاح ترامپ را بررسی می‌کنند

 یک روزنامه آمریکایی در مدعی شده کنگره آمریکا بدون راه انداختن جار و جنجال، استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور را بررسی می‌کند. 

لس‌آنجلس‌تایمز نوشته دست‌کم ۶ کمیته در مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به تحقیق درباره زمینه‌های احتمالی برای استیضاح ترامپ پرداخته‌اند.

مطابق این گزارش، آنها مطابق دستورالعمل «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از عبارت «استیضاح» استفاده نمی‌کنند و قرار است کارشان را با واژگان کمتر حساسیت‌برانگیز پیش ببرند. 

با وجود این، این سوال که آیا رفتارهای قانون‌گریزانه و سایر رفتارهای جنجالی ترامپ او را واجد شرایط استیضاح و برکناری از قدرت می‌کند چندان پوشیده نیست و علناً درباره آن صحبت می‌شود. 

«نانسی پلوسی» اخیراً در همین باره گفت: «بایستی ببینیم واقعیت‌های موجود چه هستند. ما نباید رئیس‌جمهور را بنا به دلایل سیاسی استیضاح کنیم، ضمن آنکه بنا به دلایل سیاسی هم نباید جلوی این کار را بگیریم. بنابراین، بایستی منتظر وقایع پیش رو باشیم.»

لس‌آنجلس‌تایمز نوشته پلوسی و روسای کمیته‌های تخصصی در مجلس نمایندگان آمریکا که همگی دموکرات هستند، اکنون در مرحله «پیش‌استیضاح» قرار دارند و در حال انجام اقداماتی هستند تا استیضاح را ممکن کنند. 

پلوسی و همکارانش گفته‌اند برای اینکه استیضاح با موفقیت پیش برود، دو مرحله لازم است. گام اول، جمع‌آوری اطلاعات موثق و متقن است مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور مرتکب «خیانت، ارتشا و یا تخلفات و جرائم عالی» شده است. 

گام دوم، اقناع عموم مردم درباره ضروری بودن استیضاح و جلب حمایت اعضای هر دو حزب در کنگره است. این مرحله دشوارتر است.  

کمیته‌هایی که طبق توضیح لس‌آنجلس‌تایمز در حال بررسی رفتارهای خلاف ترامپ هستند، ۶ کمیته را شامل می‌شوند. کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان، در حال بررسی زد و بندهای احتمالی میان ترامپ و اعضای خانواده او با دولت‌های خارجی نظیر روسیه، عربستان سعودی و برخی از دیگر دولت‌های خارجی است.

کمیته امور مالی پولشویی احتمالی یکی از شرکت‌های خانوادگی ترامپ را بررسی می‌کند. کمیته امور قضایی، نقض احتمالی قوانین انتخاباتی آمریکا توسط ترامپ را بررسی می‌کند. کمیته نظارت و اعتبارات هم پرداخت پول‌های خارجی به شرکت‌های ترامپ را زیر نظر دارد و در نهایت، کمیته امور خارجی در حال تحقیق در خصوص تلاش احتمالی ترامپ برای کاستن از تحریم‌ها علیه روسیه است. کمیته «روش‌ها» هم در حال تحقیق درباره تخلفات احتمالی ترامپ در زمینه پرداخت مالیات است.