تصمیم ارتش آمریکا برای نگه داشتن بخشی از نیروهای خود در سوریه

«جوزف ووتل» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا گفته است در حال پیشبرد طرح‌های مرتبط با خروج نیروهای آمریکا از سوریه است اما ارتش آمریکا در عین حال این انعطاف پذیری را دارد که در صورت تصمیم واشنگتن، تعدادی از نیروهای خود را در سوریه نگه دارد.
بنا بر گزارش «وال استریت ژورنال»، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا گفته است، در صورتی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به حفظ حضور نظامی آمریکا در سوریه برای مقابله با ایران بگیرد، ارتش آمریکا نیز آمادگی دارد تا تعدادی از نیروهای خود را در این کشور نگه دارد.
وی در ادامه تأکید کرد، تجهیزات نظامی آمریکا به عنوان بخشی از طرح ترامپ برای خارج کردن تمام نیروهای آمریکایی از سوریه، در حال خروج است و در هفته‌های آینده نیروهای ارتش آمریکا نیز خروج از سوریه را آغاز می‌کنند.
دونالد ترامپ در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که تصمیم دارد تا نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند. بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم را بدون مشورت با مقامات ارشد نظامی این کشور از جمله مقامات پنتاگون و فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا اتخاذ کرده بود.
از آن زمان تا کنون مباحثات بسیاری پیرامون این تصمیم کاخ سفید مطرح شده بود و بسیاری از ناظران خارجی از جمله روسیه که در سوریه حضور دارد اعلام کرده بودند که تحولات منطقه‌ای از شواهدی مبنی بر عملی شدن این تصمیم آمریکا حکایت ندارد. اما در داخل واشنگتن برخی مقامات این احتمال را مطرح کرده بودند، که به دلایلی تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه باقی بمانند.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اخرا اعلام کرده بود که واشنگتن تمایل دارد تا برخی از نیروهای خود را در سوریه حفظ کند.
برخی مقامات آمریکایی از جمله ووتل گفته‌اند که در شرایط فعلی نگه داشتن تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند مانع از پر شدن خلأ ناشی از خروج آمریکا از سوریه توسط نیروهای متحد با روسیه، ایران و دولت سوریه شود.
با این وجود، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفته که پیشنهاد رسمی در این خصوص ارائه نکرده هر چند که به زودی تصمیم نهایی در این خصوص اعلام خواهد شد.
وی در این رابطه تأکید کرد: «طرح‌هایی در این خصوص در جریان است و دیپلمات‌های ما نیز باید در این فرایند وارد شوند اما قطعا مزایای غیرمستقیمی در حفظ حضورمان در این کشور وجود خواهد داشت».
این فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه تصریح کرد، حفظ تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه به آمریکا اجازه خواهد داد تا روابط خود با نیروهای کرد را نیز حفظ کند و مدعی شد که «این مسئله می‌تواند اثرات غیرمستقیمی بر ایران» داشته باشد.
وی با اشاره به تعاملات میان نیروهای آمریکایی و نیروهای کرد در بخش‌هایی از خاک سوریه که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است، تأکید کرد: «شرکایی در میدان داریم که می‌توانیم روابطمان را با آنها حفظ کنیم، شرکایی که نگرانی‌های مشترکی با آنها داریم و من بر این باورم که این (ادامه حضور) اثرات مثبتی خواهد داشت».