سیاستمدار برجسته لهستانی به فساد مالی متهم شد

یاروسلاو کاچینسکی یکی از قدرتمند ترین سیاستمدار لهستان است که قدرت خود را بر مبنای شهرت به صداقت و اعتقادات ضدکمونیستی بنا نهاد اما اکنون در وضعیتی است که مداخله وی در چندین رابطه تجاری پیچیده و قرار داشتنش در مرکز افرادی که با حزب کمونیست ارتباط غیرقانونی دارند، خبر ساز شده است.

این مسئله برای وی بهای سنگینی خواهد داشت یکی از جهت انتخابات پارلمانی اروپا که قرار است ماه می برگزار شود و دیگر به انتخابات ملی این کشور مربوط می‌شود که موعد آن پاییز است. روزنامه «گازتا ویبورسزا» که از دستگاه قضایی انتقاد می‌کند، متن مکالماتی را که میان کاچینسکی و »گرالد بیرگفلنر» یک پیمان‌کار اتریشی درباره ساخت دو برج در ورشو را منتشر کرده است.

این طرح متعلق به بنیاد «لخ کاچینسکی» است که حزب حاکم و شخص کاچینسکی در هیئت حاکمه آن حضور دارد که تمرکز آن بر فعالیت‌های سیاسی است و پس از اینکه لخ کاچینسکی در سال ۲۰۱۰ طی سانحه هوایی کشته شد، نام وی را بر این بنیاد نهادند.البته از اجرایی شدن این پروژه جلوگیری شد و پیمان‌کار هم گفت که هیچ مبلغی در ارتباط با پروژه یاد شده دریافت نکرده است.

کاچینسکی در واکنش به اتهام‌های وارد شده بر وی در جریان یک مصاحبه گفت که قرار بود از منافع اقتصادی این برج‌ها برای بنیاد هزینه شود و این اقدام کاملا قانونی است اما تحلیلگران معتقدند که کاچینسکی قصد داشته که از منافع این برج‌ها برای حزب خود و دایره سیاسی حامی خود، هزینه کند.

این موضوع از جنبه دیگری هم مهم است و آن این است که طبق قوانین لهستان، احزاب سیاسی حق ندارند که فعالیت بازرگانی صورت دهند و از این راه کسب درآمد داشته باشند.چنین خبری وجهه کاچینسکی را در زمینه صداقت و امانتداری زیر سوال برده است. این سیاستمدار ۶۹ ساله یکباره تبدیل به یک مذاکره‌کننده شده است او کسی است که گفته می‌شد برای گربه‌های ولگرد غذا تهیه می‌کرد و تا همین چند سال پیش حساب بانکی نداشته است و گفته بود نباید برای پول به سمت سیاست رفت.

طبق اطلاعاتی که بیرگفلنر در اختیار دادستانی قرار داده است، کاچینسکی به وی پیشنهاد داده است تا ۲۳ هزار یورو به یکی دیگر از شورای بنیاد پرداخت کند تا مجوز ساخت بگیرد.این پیمان‌کار اتریشی به دادستان گفته که پاکتی حاوی نیمی از این مبلغ را به دفتر کاچینسکی تحویل داده و آنها هم آن را نگه داشته‌اند.

«یاک زاسین» یکی از اعضای دولت گزارش روزنامه لهستانی را جعلی دانسته که با هدف تخریب شخصیت کاچینسکی منتشر شده است. با این حال احزاب مخالف خواستار تحقیق درباره این اتهام شده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به دنبال سخنان ضد لهستانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در لهستان، روابط تل‌آویو ورشو متشنج شد. روز جمعه سفیر رژیم صهیونیستی به وزارت خارجه لهستان احضار شد.