یک زن رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق شد

نخستین نشست دوره جدید پارلمان اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در حالی برای آغاز روند تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق تشکیل شد که با عدم حضور فراکسیونهای اتحادیه میهنی کردستان عراق، اتحاد اسلامی کردستان عراق و جماعت اسلامی کردستان عراق همراه بود.

در این نشست که فضای عدم توافق دو حزب عمده کردستان عراق بر آن سایه افکنده بود هیات ریٔیسه پارلمان انتخاب و مقرر شد رئیس منتخب به طور موقت و تا زمان حصول توافق به کار خود ادامه دهد.

بر اساس رای گیری صورت گرفته، خانم «والا فرید» از حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان رییس (موقت) پارلمان و «هیمن اورامی» از همین حزب به عنوان معاون اول و «مونا قهوه چی» از ترکمانها به عنوان معاون دوم برگزیده شدند.

هیمن اورامی رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق بعد از پایان این نشست، گفت: ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق حق قانونی اتحادیه میهنی کردستان عراق است اما به دلیل عدم توافق حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در خصوص موضوعات مختلف مجبور به انتخاب هیات رئیسه شدیم.

وی افزود: هر زمان دو حزب به توافق برسند ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق به اتحادیه میهنی واگذار خواهد شد.

نامبرده تاکید کرد که حصول توافق نیازمند مذاکرات بیشتر با اتحادیه میهنی است و نمی توانستیم نشست پارلمان را بیش از چهار ماه به تاخیر بیندازیم.