کردهای سوری دست به دامان اروپا شدند

نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از حدود ۳۰۰۰ داعشی بازداشت شده در زندان‌های خود و خانواده‌های آنها به مثابه "بمب‌های ساعتی" یاد کردند و از اروپا خواستند که به تعهدات خود در قبال این افراد عمل کنند.

در همین راستا، عبدالکریم عمر، از مقامات در امور خارجه در مناطق نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد: حدود ۸۰۰ تن از عناصر داعش در زندان‌های نیروهای کرد هستند و علاوه بر این ۷۰۰ زن و ۱۵۰۰ کودک نیز در اردوگاه آوارگان به سر می‌برند.

وی افراد بازداشت شده را بمب ساعتی خواند که امکان دارد در جریان حمله به مناطق تحت کنترل کردها فرار کنند.

کردهای سوریه در بیانیه دیگری نیز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کردند که عناصر خارجی داعش که توسط این نیروها بازداشت شده‌اند، آزاد نخواهند کرد.

ترامپ پیشتر گفته بود که اگر کشورهای اروپایی اعضای بازداشت شده داعش را به کشورهای‌شان بازنگردانند، کردها آنها را آزاد خواهند کرد.

از سوی دیگر، آلدار خلیل، از مقامات ارشد کرد سوریه که از ادامه حمایت آمریکا از کردها ناامید شده است دست یاری به سمت اروپا دراز می‌کند.

وی اظهار کرد: قدرت‌های اروپایی نسبت به کردها تعهدات اخلاقی و سیاسی دارند و چنانچه به تعهدات خود عمل نکنند و ما را رها کنند، فرانسه می‌تواند برای حمایت از ما پیشنهادی را در شورای امنیت مطرح کند و این کشور می‌تواند پیشنهاد استقرار نیروی بین‌المللی میان ما و ترکیه را بدهد که فرانسه نیز جزئی از آن است و یا این کشور می‌تواند از حریم هوایی ما حفاظت کند.

آلدار خلیل تاکید کرد: اگر اروپا و آمریکا در این زمینه کاری نکنند، ناگزیر از دولت سوریه خواهیم خواست که نیروهای نظامی خود را برای حمایت از کردها بفرستد.