طرح دموکرات‌ها در مخالفت با ساخت دیوار را ۱۰۰ درصد وتو می‌کنم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (جمعه) در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد هرگونه قطعنامه‌ای که دموکرات‌ها در مخالفت با اعلام حالت فوق العاده ملی برای ساخت دیوار مرزی مکزیک به کنگره ارائه کنند را ۱۰۰ درصد وتو خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: «آیا این طرح را وتو می‌کنم؟ ۱۰۰ درصد. ۱۰۰ درصد؛ و من فکر نمی‌کنم کار به وتو بکشد. ما مردم باهوش زیادی داریم که امنیت مرزی می‌خواهند؛ بنابراین تصور نمی‌کنم که به وتو نیازی باشد؛ اما من آن را وتو می‌کنم. بله.»

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او پرسید آیا جمهوری خواهان کنگره همچنان در مسئله احداث دیوار از او حمایت می‌کنند یا خیر، با اطمینان گفت: من فکر می‌کنم همینطور است. همه می‌دانند که ما به امنیت مرزی نیاز داریم. ما به یک دیوار نیاز داریم. من فکر می‌کنم این یک موضوع بسیار بد برای دموکرات‌هاست.

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا روز گذشته (جمعه) قطعنامه‌ای را به مجلس سنا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، ارائه کردند. پیش از این دموکرات‌ها حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند؛ اما این طرح برای اینکه به تصویب سنا برسد به حمایت جمهوری خواهان هم نیاز دارد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در نامه‌ای از دموکرات‌ها و جمهوری خواهان درخواست کرده بود که با امضای این طرح به حالت فوق العاده ترامپ پایان دهند. وی در بخشی از این نامه نوشت: تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از محدوده قانون به منظور دستیابی به آنچه که نتوانست از طریق روند قانونی کنگره بدست بیاورد، نقض قانون اساسی بوده و باید متوقف شود.

دونالد ترامپ جمعه هفته گذشته به منظور تأمین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی مکزیک حالت فوق العاده ملی اعلام کرد. رئیس جمهور آمریکا خواستار تخصیص بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری است و کنگره با پرداخت ۱ میلیارد و حدود ۳۰۰ میلیون دلار از این بودجه موافقت کرده است. اما دونالد ترامپ حالت فوق العاده ملی اعلام کرد تا از این طریق کل بودجه دیوار را تأمین کند. این تصمیم ترامپ با مخالفت شدید نمایندگان دموکرات و حتی جمهوری خواه مواجه شد و بسیاری این اقدام او را خطرناک، بی فایده و سوء استفاده وی از قدرت خواندند.