آنکارا خواستار ادامه مشارکت راهبردی با واشنگتن است

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز جمعه در واشنگتن با همتای آمریکایی خود دیدار کرد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا و ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور هنگام ورود خلوصی آکار وزیر دفاع، ژنرال یاشار گولر، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و هیئت همراه به پنتاگون از آنان استقبال کردند.

وزیر دفاع ترکیه از شاناهان به خاطر دعوت از وی برای سفر به آمریکا تشکر کرد و گفت: این دیدار نه تنها برای روابط دو جانبه بلکه برای ثبات و امنیت منطقه نیز بسیار با اهمیت است.

آکار با اشاره به اینکه روسای جمهور آمریکا و ترکیه به تازگی در گفتگوی تلفنی درباره روابط دو کشور و آخرین تحولات سوریه رایزنی و تبادل نظر کردند، گفت: ترکیه به تمامیت ارضی و سیاسی عراق، سوریه و دیگر کشور‌های منطقه احترام می‌گذارد.

وی گفت: بر این باوریم که خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه با همکاری و هماهنگی با ترکیه اجرا خواهد شد و با منافع ملی ترکیه نیز مطابقت خواهد داشت.

وزیر دفاع ترکیه افزود: ما به عنوان دو متحد و شریک راهبردی باید در مبارزه با هر نوع تروریسم همکاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه درباره ادامه مبارزه با همه گروه‌ها به ویژه پ ک ک و ی پ گ، گروه وهابی صهیونیستی داعش و شبکه گولن کاملا مصمم است، گفت: ما در سوریه و دیگر مناطق نیز برای برقراری ثبات، صلح و امنیت تلاش می‌کنیم.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز در سخنانی با بیان اینکه در یک هفته اخیر چند بار با آکار گفتگو کرده ایم، این گفتگو‌ها را بسیار مفید توصیف کرد.

وی گفت: همکاری در زمینه امنیتی میان دو کشور از ده‌ها سال پیش ادامه دارد، امروز نیز این همکاری در سوریه، عراق، افغانستان و کوزوو ادامه دارد.

شاناهان افزود: ما به طرح‌ها و تلاش‌هایمان برای یافتن راه حلی برای مسائل سوریه ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئله سوریه بسیار پیچیده است، اعلام کرد: ما این موضوع را درک می‌کنیم و افراد بسیار عاقلی داریم که بر روی این موضوع کار می‌کنند.

شاناهان گفت: امیدواریم در این گفتگو‌ها و دیدار‌هایی که در آینده خواهیم داشت به پیشرفت‌هایی دست یابیم.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ادامه حضور بخشی از نیرو‌های آمریکا در سوریه گفت: ماموریت ما در زمینه مبارزه با داعش تغییر نکرده است. اکنون روند برقراری امنیت را در منطقه سپری می‌کنیم و در زمینه تقویت توان نیرو‌های بومی با شرکایمان همکاری می‌کنیم.

خلوصی آکار نیز در پاسخ به سوالی درباره کُرد‌های منطقه گفت: ما هیچ مشکلی با کُرد‌های ترکیه و کُرد‌های خارج از ترکیه همچنین دیگر گروه‌های قومی نداریم. ما فقط با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنیم و فقط تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهیم.