بررسی تاثیر اعلام حالت فوق‌العاده ترامپ بر پنتاگون

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قرار است هفته آینده جلسه استماعی را با حضور مقامات نظامی این کشور، به منظور بررسی تاثیرات بالقوه اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی رئیس‌جمهور بر وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) برگزار کنند.

دبی واسرمن شولتز، نماینده دموکرات فلوریدا، برنامه این جلسه را برای روز چهارشنبه قرار داد. این جلسه درست یک روز پس از آنکه دموکرات‌ها قصد دارند در خصوص قطعنامه جلوگیری از اقدام یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا رای‌گیری کنند، برگزار می‌شود.

دموکرات‌ها به همراه برخی نمایندگان جمهوری‌خواه در خصوص تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده ابراز نگرانی کردند. اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ سبب انتقال ۳/۶ میلیارد دلار از بودجه پروژه‌های ساخت و ساز ارتش به ساخت دیوار در مرز‌های جنوبی این کشور می‌شود و آمادگی ارتش آمریکا را در داخل و خارج از کشور تضعیف خواهد کرد.

واسرمن شولتز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم ناشی از بی‌مسئولیتی و مستبدانه رئیس جمهور برای تصاحب بودجه پنتاگون که پیشتر برای پروژه‌های ساخت و ساز ویژه نظامی اختصاص یافته، نشان دهنده بی‌احترامی عمیق به تخصص و رفاه نیرو‌های مسلح کشور ماست.

مقامات وزارت دفاع آمریکا که قرار است در این جلسه حضور یابند شامل دستیاران روسای سه شاخه از نیرو‌های مسلح است که بر برنامه‌های ساخت و ساز ارتش تمرکز دارند. دموکرات‌ها در تلاش هستند تا به نحوی طرح اعلام حالت فوق العاده از سوی ترامپ را لغو کنند. رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته به منظور تامین بودجه ساخت دیوار مرزی مکزیک در این کشور حالت فوق العاده اعلام کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گفت دموکرات‌ها به دنبال رای دادن به قطعنامه‌ای در رد اعلام حالت فوق العاده ترامپ هستند.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، ۱۶ ایالت آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور بابت اعلام وضعیت اضطراری جهت تأمین بودجه دیوار مرزی با مکزیک شکایت کردند. گفتنی است به موجب قانون، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند در مواقعی که ضروری تشخیص دهد وضعیت اضطراری اعلام کند. در چنین وضعیتی، رئیس‌جمهور اختیار دارد بدون مجوز و درخواست از کنگره، مبالغی را از بودجه کشور برای انجام پروژه‌های خود برداشت کند. در تاریخ آمریکا، هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون برای تأمین بودجه مورد نیاز خود وضعیت اضطراری اعلام نکرده است.