ادامه حضور نیروهای آمریکایی و اروپایی در سوریه

علاوه بر باقی ماندن ۴۰۰ نیروی حافظ صلح آمریکایی، بخشی از نیرو‌های چندملیتی فرانسه و انگلیس نیز قرار است در سوریه بمانند.

 علاوه بر ۴۰۰ نیروی آمریکایی، تعدادی از نیرو‌های حافظ صلح چند ملیتی انگلیسی و فرانسوی موسوم به اس‌او‌اف (SOF) نیز در سوریه باقی می‌مانند تا شمار نیرو‌های خارجی در این کشور به ۱۰۰۰ تن برسد.

نیرو‌های عملیات ویژه انگلیسی و فرانسوی که بخشی از نیرو‌های حافظ صلح چند ملیتی هستند، قرار است در کنار نیرو‌های باقی مانده آمریکایی که با عنوان «نیرو‌های دیده بان و ناظر» شناخته می‌شوند در ماموریت‌های مختلف از جمله عملیات هوایی، سازماندهی ظرفیت بومی، اقدام مستقیم، عملیات شناسایی و ضد شورش شرکت کنند. نیرو‌های عادی نیز جهت پشتیبانی در عملیات ضد داعش در میانه دره فرات باقی می‌مانند.

با وجود اعلامیه اولیه در خصوص خروج همه نظامیان آمریکایی از سوریه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تصمیم گرفت ۴۰۰ نیروی خود تحت عنوان نیرو‌های حافظ صلح چند ملیتی را در شمال سوریه و شهر التنف نگه دارد.

پیشتر جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا و چند فرمانده نظامی این کشور ضمن مخالفت با تصمیم ترامپ در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه و با این استدلال که حضور نیرو‌های واشنگتن مانع احیای داعش می‌شود، از سمت خود کناره گیری کردند.

دولت آمریکا سعی دارد سایر متحدان ناتو را برای کمک به نیرو‌های چند ملیتی و باقی ماندن در سوریه ترغیب کند. اعتقاد آمریکا بر این است که داعش یک تهدید فراملی است و همه کشور‌های عضو ناتو و اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند؛ بنابراین تلاش هماهنگ برای مقابله با آن ضروری است و کشور‌هایی مانند بلژیک، دانمارک و آلمان که همچنان شهروندان تحت فرمان داعش دارند، باید نسبت به اعزام و استقرار نیرو‌های خود در عراق اقدام کنند.