اهداف مسکو در آمریکا در صورت حمله واشنگتن به روسیه

شبکه تلویزیون دولتی «روسیه-۱» فهرستی از ۵ مرکز تصمیم‌گیری اصلی آمریکا را منتشر کرد که در صورت حمله این کشور به روسیه با موشکهای هایپرسونیک (مافوق صوت) مسکو منهدم خواهند شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در مجمع فدرال این کشور، ضمن اعلام مشخصات فنی موشک‌های مافوق صوت روسیه تأکید کرد در صورت هر گونه تجاوزی به خاک روسیه، زیردریایی‌های روسیه با شلیک موشک‌های مافوق صوت ۳M۲۲ «زیرکان» مراکز اصلی تصمیم‌گیری دشمن را منهدم خواهند کرد.

شبکه تلویزیون دولتی روسیه-۱ روز یکشنبه در گزارشی با انتشار  مختصات جغرافیایی ۵ مرکز اصلی تصمیم‌گیری آمریکا اعلام کرد در صورتی که واشنگتن با زرادخانه موشکی خود  به مسکو حمله کند، موشک‌های مافوق صوت روسیه در کمترین زمان این پنج مرکز اصلی آمریکا را هدف قرار خواهند داد.

بنا به این گزارش، نخستین مرکزی که موشک‌های روسیه منهدم خواهند کرد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خواهد بود چرا که مراکز اصلی مدیریت و فرماندهی نیرو‌های مسلح آمریکا از جمله ستاد نیرو‌های مسلح این کشور در مقر پنتاگون قرار دارد.

 مرکز مدیریت دولتی کمپ دیوید هدف بعدی است که  موشک‌های مافوق صوت منهدم خواهند کرد؛ کمپ دیوید مجهز به پناهنگاه و مراکز ارتباطی است که به آن «سایت آر» گفته می‌شود. مقر کنترل رئیس‌جمهور آمریکا و مرکز فرماندهی کمیته فرماندهان آمریکا موسوم به «فورت ریچی» هدف سومی است که موشک‌های روسیه در خاک آمریکا نابود خواهند کرد.

«پایگاه نیروی هوایی مککلِلان» در ایالت کالیفرنیا چهارمین هدفی است که در صورت تجاوز احتمالی آمریکا به مسکو با موشک‌های مافوق صوت روسیه نابود خواهند شد. این پایگاه هوایی در سال ۱۹۹۵ به صورت رسمی بسته شد.

پنجمین هدف موشک‌های روسیه، «ایستگاه رادیو دریایی جیم کریک» است که مسئول حفظ ارتباطات با زیردریایی‌های آمریکا هنگام غرق‌شدن است و مرکز فرماندهی ستاد نیرو‌های مسلح آمریکا که همگی در محدوده ایالت مریلند در شرق آمریکا قرار دارند به عنوان اهداف احتمالی موشک‌های روسیه مورد اشاره قرار گرفته اند.

به گفته پوتین، موشک‌های پیشرفته زیرکان از سرعت ۹ ماخ (۱۱ هزار کیلومتر در ساعت) برخوردار هستند و بُرد آن‌ها به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. این موشک‌ها برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها مناسب هستند و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را نیز دارند.

«وسولود خمیروف» دریابان بازنشسته نیروی دریایی روسیه، در توضیح اظهارات پوتین درباره موشک‌های زیرکان می‌گوید: انجام محاسبات سریع و ردیابی اهداف برای این موشک‌ها چندان کار سختی نیست. اگر سکوی پرتاب موشک زیرکان در ۵۰۰ کیلومتری خط ساحلی قرار داشته باشد، موشک در کمتر از ۵ دقیقه قادر خواهد بود یک هدف را در آب‌های کم عمق ساحلی منهدم کند.