گوایدو به ونزوئلا بازمی گردد

خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا سه‌شنبه پس از نشست با دیپلمات‌های منطقه‌ای و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کلمبیا صحبت کرد. او گفت، در روزهای آتی زمان بازگشت خودش و همچنین اقداماتی که هدفش جلب حمایت ارتش و کارکنان دولتی ونزوئلا است، اعلام می‌کند.

گوآیدو از سوی بیش از ۵۰ کشور از جمله ایالات متحده به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" ونزوئلا به رسمیت شناخته شده است اما این مسائل موجب نشده است تا قدرت را از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بگیرد. اپوزیسیون ونزوئلا روز شنبه موفق نشد تا صدها تن از کمک‌های تحت حمایت آمریکا را وارد کند و نیروهای امنیتی وفادار به مادورو اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان کردند و چهار تن کشته شدند.

گوآیدو در روزهای گذشته از طریق زمینی و به گفته خودش به کمک برخی از نیروهای مسلح ونزوئلا به کلمبیا رفته است. او سه‌شنبه در مصاحبه با ان‌تی‌ان ۲۴ گفت: به زودی به کاراکاس برمی‌گردم. نقش من و وظیفه من این است که با وجود خطرات در کاراکاس باشم.

نمایندگان گوآیدو از افشای جدول زمانی بازگشت او یا بیان اینکه آیا او از همان مسیر بازمی‌گردد، خودداری کردند. بازگشت او از طریق یک مسیر رسمی چالش جدی‌تری برای حاکمیت مادورو ایجاد خواهد کرد. بازگشت این رهبر اپوزیسیون مادورو را مجبور می‌کند تا میان بازداشت او و پذیرش موجی از انتقادات بین‌المللی و اینکه به او اجازه دهد آشکارا حاکمیت حزب سوسیالیست ونزوئلا را به چالش بکشد، انتخاب بکشد.