چین خواستار نگاه واقع‌گرایانه به مساله سین‌کیانگ شد

چین اعلام کرد: حضور افراد در کمپ‌ها و موسسات آموزشی در توقف حملاتی که در گذشته توسط افراطگرایان و جدایی‌طلبان انجام می گرفت، بسیار موثر بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: افراد مشخصی از ترکیه واقعیات را درباره سین‌کیانگ نادیده می‌گیرند و اظهارات غیر مسوولانه و تند و زننده بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: ترکیه در طول سالهای متمادی گذشته قربانی ترور و جدایی طلبی بوده است.

این مسوول وزارت خارجه چین افزود: من فکر می‌کنم هر گونه اظهارنظر باید به دور از پیشداوری باشد. اما برخی افراد  در ترکیه واقعیات اصلی را نمی‌بینند و می‌خواهند تلاش‌های چین برای مبارزه علیه تروریسم و ضد رادیکالیسم را نادیده بگیرند و اقدامات انجام شده توسط مقامات محلی سین کیانگ را مخدوش کنند. بر همین اساس تنها می‌توان گفت که این یک برنامه پنهانی است.

وی افزود: ما از همه کشورها می خواهیم که نگاه واقعگرایانه‌ای درباره گامهای ضد رادیکالیسم و ضد ترورویسم داشته باشند و از بیان اظهارات اشتباه خودداری کنند و تدابیر واقعی برای حمایت از همکاری ضد تروریستی بین‌المللی اتخاذ کنند.

چندی قبل، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: گزارش‌های کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی درباره نقض حقوق ترک‌های اویغور و دیگر مسلمانان چین نگران‌کننده است. پکن باید موازین حقوق بشر، ازجمله آزادی عقیده و بیان اویغورها را رعایت کند.