السیسی از حکم اعدام حمایت کرد

السیسی این اظهارات را در پاسخ به خبرنگاری درخصوص موضوع حقوق بشر و پس از پایان نخستین نشست اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در شرم الشیخ مصر بیان کرده است.

این نشست دو روزه شامگاه دوشنبه در شرم الشیخ در حالی پایان یافت که نیمی از رهبران کشورهای عربی در آن حضور نداشتند و سطح مشارکت برخی کشورهای اروپایی نیز بسیار پایین بود.

در این نشست مقاماتی از ۴۹ کشور شامل ۲۱ کشور عربی و ۲۸ کشور اروپایی شرکت داشتند.

السیسی افزود: ما و اروپا دارای دو فرهنگ متفاوت هستیم، هر منطقه‌ای شرایط خاص خود را دارد، اولویت کشورهای اروپایی، تحقق رفاه مردمشان و حفظ آن است، درحالی که اولویت در کشورهای ما، حفظ کشور است و این که تلاش کنیم، کشورمان مانند بسیاری از کشورهای همسایه، ویران و خراب نشود.

اداره کل زندان‌های مصر هفته گذشته از اجرای حکم ۹ جوان مصری به اتهام دست داشتن در ترور «هشام برکات» دادستان پیشین این کشور خبر داده بود.

رئیس‌جمهوری مصر خطاب به اروپایی‌ها گفت: شما از مجازات اعدام سخن می‌گویید و ما قدردان این موضوع از سوی شما هستیم. اما هنگامی که یک انسان با یک اقدام تروریستی کشته می‌شود، شما به ما می‌گویید که حق فرزندان و نیز خون ریخته شده را از عاملان آن بگیرید.

وی از این پرسش خبرنگار به تلاش غرب برای آموزش انسانیت به مصر تعبیر کرد و خطاب به اروپایی‌ها افزود: شما نمی‌توانید به ما انسانیت را بیاموزید.

اقدام اخیر مصر در اعدام ۹ جوان مصری به اتهام دست داشتن در قتل دادستانی کل مصر، خشم سازمان‌های حقوق بشری در اروپا و جهان را برانگیخته است.

در تازه‌ترین اظهار نظر، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد این اقدام مصر را محکوم کرد و گفت: اعتراف این جوانان در زیر شکنجه صورت گرفته است و این اعدام ها، مغایر با قوانین بین‌المللی است.