تعداد اعدامی‌ها در مصر 335 نفر افزایش یافت

جبهه حقوق بشر مصر که یک سازمان حقوقی مستقل است در گزارشی اعلام کرد: مصر در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش بی‌سابقه صدور حکم اعدام از سوی دادگاه‌های کیفری و دادگاه‌های نظامی علیه متهمان تروریستی یا خشونت سیاسی یا جنایتی بود طوری که تعداد کسانی که ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شدند ۷۳۷ نفر بود و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که تعداد محکومین به اعدام ۴۰۲ تن بود، آمار بی‌سابقه‌ای است.

در این گزارش آمده است: افزایش صدور حکم اعدام درحالی صورت می‌گیرد که در جلسات محاکمه‌ معیارهای محاکمه عادلانه و احترام به حقوق متهمان رعایت نمی‌شود. ما از مقامات می‌خواهیم امضای مجازات اعدام را متوقف کنند و قوانینی را که مجرمان تروریستی و تاجران مواد مخدر را محکوم به اعدام می‌کند اصلاح و محاکمه عادلانه‌ای را برای متهمان برگزار کنند.

در این گزارش آمده است: سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش چشمگیری در اجرای احکام اعدام به ویژه حکم‌های مربوط به پرونده‌های سیاسی بود. طی ۲۰۱۸، حکم اعدام ۴۶ نفر در پرونده‌های جنایی و سیاسی اجرا شد و ۶۵ تن دیگر نیز منتظر اجرای حکم اعدامشان هستند. از مجموع ۴۶ نفر ۳۷ متهم به خاطر پرونده‌های جنایی و یک متهم به خاطر پرونده نظامی اعدام شدند. همچنین حکم اعدام ۹ نفر به خاطر پرونده‌های سیاسی اجرا شد.

پیشتر ۱۳ نهاد حقوقی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از وی خواسته بودند برای توقف صدور حکم اعدام در مصر وارد عمل شود.