پرونده مسلمانان روهینگیا به دیوان بین المللی کیفری ارجاع شود

سازمان دیده بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست پرونده جنایات علیه روهینگیایی‌ها را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع دهد.

این خواسته پس از آن مطرح شد که سازمان دیده بان حقوق بشر از دولت میانمار خواست کمیته ویژه حقیقت یاب درباره نقض حقوق علیه روهینگیایی‌ها را منحل کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعضای این کمیته (حقیقت یاب) را به خودداری از اجرای تحقیقات جدی درباره جنایت‌های خطرناکی که علیه مسلمانان روهینگیا اتفاق افتاده، متهم کرد.

براد آدامز ،رئیس بخش آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: شورای امنیت باید فعالیت کمیته حقیقت یاب را نامعتبر اعلام کند و پرونده اوضاع در روهینگیا را به دیوان بین المللی کیفری ارجاع دهد.

براد آدامز افزود نشانه‌های زیادی در خصوص جدی نبودن کمیته حقیقت یاب برای انجام تحقیقات درباره جنایت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا وجود دارد.

رئیس بخش آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرد جنایت‌های نیرو‌های ارتش و پلیس (میانمار) علیه روهینگیایی‌ها از اوت سال ۲۰۱۷ منجر به فرار بیش از ۷۵۰ هزار نفر از آنان به کشور همسایه بنگلادش شده است.

آدامز در ادامه به سخنان روزاریو مانالو، رئیس کمیته حقیقت یاب اشاره کرد که گفته بود این کمیته شواهد و مدارکی که موید ادعا‌های نقض حقوق بشر باشد، پیدا نکرده است.

رئیس بخش آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به این سخنان گفت: کاملا روشن است که کمیته به تمام شواهد و مدارکی که بازرسان سازمان ملل، وزارت خارجه آمریکا و نهاد‌های بین المللی حقوق بشر جمع آوری کرده بودند، اهمیتی نمی‌دهد.