اولتیماتوم کمیته نظارتی کنگره به کاخ سفید درباره کوشنر

 رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (جمعه) در نامه‌ای از کاخ سفید درخواست کرد اسناد درخواستی درباره صدور دسترسی امنیتی «جرد کوشنر»، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به منظور انجام تحقیقاتی در این خصوص برای این کمیته ارسال کند.

«الایجا کامینگز»، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید اولتیماتوم داد و نوشت: من هم اکنون برای آخرین بار به منظور همکاری داوطلبانه شما، این نامه را می‌نویسم.

وی در بخشی از این نامه هم به گزارش پیشین نیویورک تایمز اشاره کرد که در آن ترامپ به جان کلی، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید دستور داده بود برای کوشنر مجوز دسترسی امنیتی صادر کند.

کامینگز تا روز دوشنبه به کاخ سفید مهلت داد که به این درخواست او پاسخ دهد. تحقیقات این کمیته بخشی از تلاش دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکاست که از زمانی که اکثریت مجلس را از ماه ژانویه بدست گرفتند، تحقیقاتی را درباره ترامپ، ریاست جمهوری و منافع تجاری او آغاز کرده اند.

در نامه کامینگز به کاخ سفید، متن مصاحبه ترامپ در تاریخ ۳۱ ژانویه با نیویورک تایمز هم ذکر شده بود که در آن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که هیچ دستوری به جان کلی به منظور صدور مجوز امنیتی برای دامادش نداده است. ترامپ در این مصاحبه همچنین گفته بود که فکر نمی‌کند برای انجام چنین کاری اختیارات لازم را داشته باشد.

این در حالی است که «کلین کانوی» مشاور کاخ سفید پیشتر در مصاحبه با ان بی سی اعلام کرده بود که دونالد ترامپ گفته است او «اختیار کامل» را برای صدور مجوز امنیتی دارد.

کاخ سفید تاکنون به درخواست‌ها برای واکنش به این مسئله هیچ پاسخی نداده است. کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات خود در این خصوص را از ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی آغاز کرد. کامینگز اعلام کرد که او به همراه دیگر اعضای این کمیته بار‌ها با مقامات کاخ سفید گفتگو کرده و به آن‌ها نامه نوشته است که اسناد و شواهدی را در این خصوص ارائه کنند؛ اما این کار بی فایده بوده است.

مجوز دسترسی امنیتی جرد کوشنر و تعداد دیگری از مقامات کاخ سفید به اطلاعات محرمانه در فوریه سال ۲۰۱۸ محدود شد. این در حالی است که با گذشت زمان دسترسی کوشنر به این اطلاعات محرمانه بازگردانده شد.