آغاز جنگ حقوقی ونزوئلا برای حفظ دارایی خارجی

اظهارات دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا به دنبال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا و تهدید انگلیس به مسدود کردن دسترسی کاراکاس به ذخایر طلای خودش در لندن مطرح می‌شود.

در بحبوحه بحران سیاسی ونزوئلا، ایالات متحده با حمایت از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون این کشور، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های شرکت ملی نفت ونزوئلا را بلوکه کرده و برای معامله با این سازمان محدودیت‌هایی گذاشته است. انگلیس هم که مشروعیت دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا را زیر سوال می‌برد، دسترسی کاراکاس به دارایی‌های خارجی را قطع کرده و با درخواست آن برای بازگرداندن طلاهایی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار مخالفت کرده است.

معاون نیکولاس مادورو در مصاحبه با راشا تودی گفت: از آنجایی که دارایی‌های ونزوئلا در اروپا مسدود شده است، ما اقدامات حقوقی جدی را آغاز کردیم. ما وکلایی استخدام کردیم تا از منافع خودمان محافظت کنیم؛ خصوصا آن مواردی که به طلای مستقر در بانک انگلستان مرتبط می‌شود و سرقت شده است. منظور من سرقت دارایی‌های ونزوئلا به دست آمریکا هم هست.

دلسی رودریگز همچنین با انتقاد از خوان گوآیدو، اقدامات این رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را برای آینده کشورش مضر دانست. او گفت: اقدامات گوآیدو سیرکی در سطح بین‌المللی است. این فرد نه تنها خودش را در داخل مضحکه کرده است، بلکه اکنون در سطحی بین‌المللی هم سیرک به راه انداخته است.

رودریگز درباره بازگشت احتمالی گوآیدو به ونزوئلا گفت: او ممنوع الخروج بود و چنین اقداماتی پیگرد دارد. مقام‌های کشورمان تدابیر لازم را اتخاذ کردند و ما همچنان به اجرای قانون و مقررات ادامه می‌دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین با هشدار نسبت به هرگونه مداخله نظامی در کشورش تاکید کرد، چنین اقداماتی بی‌پاسخ نخواهد ماند و هیچکس از بمباران‌ها مصونیت ندارد. او افزود: بنابراین لازم است برای گفت‌وگو پای میز مذاکره بنشینیم و با مشکلات داخلی ونزوئلا مقابله کنیم.