مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات علیه ترامپ را آغاز می‌کند

روسای دموکرات دو کمیته مجلس نمایندگان متذکر شدند که هم‌اکنون مدارکی مبنی بر تبانی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با روسیه و ایجاد مانع در مسیر اجرای عدالت وجود دارد.

جرلد نادلر، رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان اظهار کرد، دموکرات‌ها مساله سوء استفاده از قدرت، فساد و ایجاد مانع در مسیر اجرای عدالت از سوی ترامپ را بیش از پیش بررسی خواهند کرد.

کمیته او از امروز، دوشنبه، درخواست ارائه اسنادی مرتبط با این پرونده را از بیش از ۶۰ مقام حاضر در دولت یا نزدیک به دولت از جمله مدیر مالی سازمان ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، پسر رییس جمهور آمریکا آغاز می‌کند.

به گفته این عضو کنگره، "کاملاً واضح است" که ترامپ در مسیر عدالت ایجاد مانع کرده اما اشاره نکرد که اثبات چنین اتهامی می‌تواند به طور خودکار احضار رییس جمهور به را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، نادلر همچنین در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی اظهار کرد، در برنامه دموکرات‌ها برای تحقیقات درباره اتهامات ترامپ، احضار او از گزینه‌های نزدیک نیست.

او همچنین تاکید کرد که تحقیقات کمیته‌اش هدف احضار ترامپ را دنبال نمی‌کند. نادلر در این باره افزود: با باید تحقیقاتمان را ادامه دهیم تا مدارک مرتبط با اتهامات مطرح شده را به دست آوریم. در حال حاضر مدارک کافی برای احضار را در دست نداریم. پیش از آنکه فردی را احضار کنید، باید جامعه را درباره لزوم این احضار متقاعد کنید.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان امروز، دوشنبه درخواست اطلاعات از مدیر مالی سازمان ترامپ و دونالد ترامپ جونیور را در کنار مقامات دیگر آغاز می‌کند.

نادلر همچنین در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی اظهار کرد، در برنامه دموکرات‌ها برای تحقیقات درباره اتهامات ترامپ، احضار او از گزینه‌های نزدیک نیست.

او همچنین تاکید کرد که تحقیقات کمیته‌اش هدف احضار ترامپ را دنبال نمی‌کند. نادلر در این باره افزود: ما باید تحقیقاتمان را ادامه دهیم تا مدارک مرتبط با اتهامات مطرح شده را به دست آوریم. در حال حاضر مدارک کافی برای احضار را در دست نداریم. پیش از آنکه فردی را احضار کنید، باید جامعه را درباره لزوم این احضار متقاعد کنید.

او گفت: ما (از سوی ترامپ) شاهد حمله به آزادی مطبوعات، دشمن مردم خواندن آن‌ها، حمله به وزارت دادگستری، اف‌بی‌آی و قضات بوده‌ایم. تمام این‌ها برای آزادی، عملکرد مناسب دولت و نظام بر مبنای قانون اساسی بسیار مخرب هستند. تمام این مسائل باید مورد بررسی قرار گیرند و واقعیت‌ها به مردم آمریکا گزارش شوند.

آدام شیف، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست کمیته تحقیقات آن را بر عهده دارد نیز با اشاره به دیداری که در سال ۲۰۱۶ در برج ترامپ با یک وکیل روس درباره افشای اطلاعاتی مرتبط با هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته، اظهار کرد، "مدارک مستقیمی" دال بر تبانی کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه وجود دارد.

شیف همچنین اتهامات مطرح شده علیه پل مانافورت، مدیر سابق کمپین ترامپ و شهادت مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ را نمونه‌هایی از این مدارک دانست.

او همچنین گفته است، کمیته‌اش به دنبال اطلاعاتی درباره مذاکرات مرتبط با ساخت برج ترامپ در مسکو خواهد بود و قصد دارد تا اعلام یافته‌های بازرسان کنگره منتظر بماند.

در همین حال، مارک وارنر، عضو کمیته اطلاعات سنای آمریکا در اظهاراتش در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفته است: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید مدارک واقعی بسیاری درباره تبانی یا ارتباط میان سازمان ترامپ و روس‌ها وجود ندارد.

او این اظهارات را در واکنش به حرف‌های ریچارد بر، رییس کمیته اطلاعات سنا مبنی بر "عدم وجود مدارکی واقعی" درباره تبانی ترامپ بیان کرد.

وارنر در بیانات خود افزود: تاکنون در عمرم هیچ کمپین انتخاباتی‌ای را از سوی فرد یا حزبی ندیده‌ام که تا این حد با یک کشور خارجی ارتباط داشته باشد؛ کشوری که کمیته اطلاعاتی مداخله گسترده آن در انتخابات برای کمک به یک نامزد یعنی دونالد ترامپ و آسیب زدن به نامزدی دیگر یعنی هیلاری کلینتون را تایید کرده است.

وارنر تاکید کرده است که کمیته‌اش برای قضاوت درباره این پرونده تا اعلام نتیجه تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و تبانی ترامپ با این کشور دست نگه می‌دارد.