امضا حکم تعلیق پیمان منع استفاده موشک‌های اتمی میان‌برد با آمریکا توسط پوتین

کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور بعد از ظهر دوشنبه به وقت تهران حکم تعلیق پیمان منع استفاده موشک‌های اتمی میانبرد با آمریکا را امضاء کرد.

 به گزارش «اسپوتنیک» رئیس جمهور روسیه در این زمینه اظهار داشت:«من دستور تعلیق در اجرای پیمان بین اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و آمریکا در از بین بردن موشک‌های میان برد و کوتاه برد تا  زمان  اصلاح نقض تعهدهای آمریکا در این توافقنامه را صادر کردم.»

رئیس جمهور روسیه چندی قبل گفته بود که مسکو برای گفت‌وگو در مورد توافقات کنترل تسلیحاتی با آمریکا آماده است، اما اصراری هم برای این کار ندارد و به طور مرتب توان رزمی  خود را افزایش می‌دهد.

پوتین با اشاره به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میان‌برد، گفت ایالات متحده زمانی تلاش می‌کرد با برنامه‌های موشکی بر جهان مسلط شود، اما اکنون باید از چنین برنامه‌هایی دست بردارد.

این پیمان  بین  آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  جهت حذف موشک‌های میان‌برد  در سال 1987 میلادی و بین «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهور وقت دو کشور امضاء شد. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته بارها از خروج از این پیمان مهم موشکی سخن گفته بود. وی بارها در سخنان خود مسکو را به نقض این پیمان متهم  و مسکو نیز در مقابل ادعاهای ترامپ را رد کرده است.