آغاز تحقیقات درباره تخلفات و فساد خانواده ترامپ

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در تحقیقات خود درخصوص تخلفات ترامپ، اعضای خانواده و دولت وی و کارشکنی آن‌ها در روند تحقیقات قضایی، فساد و سوءاستفاده از قدرت، از ۸۱ نهاد دولتی خواسته است اسناد خود را ارائه کنند.

جرالد ندلر، رئیس و همچنین اعضای دموکرات این کمیته، تحقیقات خود در این زمینه را علاوه بر اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا که در جلسه جنجالی برج ترامپ درباره املاک وی در روسیه حضور داشتند، به نزدیکان و اعضای خانواده وی نیز بسط می‌دهند.

رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌اس این کشور، حملات مکرر ترامپ به مولر و همچنین اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) در ارتباط با پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از جمله موارد آشکار ممانعت ترامپ از اجرای عدالت عنوان کرد.

ترامپ بار‌ها اتهامات واردشده به وی را درخصوص کارشکنی در روند تحقیقات قضایی و ممانعت از اجرای عدالت رد کرده و مدعی است دموکرات‌ها با این اتهامات که انگیزه سیاسی دارد، تنها وقت خودشان را تلف می‌کنند.

رئیس جمهور آمریکا روز شنبه رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و شانزده آمریکا را که درباره تبانی روس‌ها با اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ نیز تحقیق می‌کند، را مورد حملات شدید لفظی قرار داد. پیش بینی می‌شود مولر به زودی نتیجه تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کند.

ندلر درباره ضرورت انجام چنین تحقیقاتی گفت: تحقیقات درباره تهدیدات علیه حاکمیت قانون از وظایف کنگره و کارکرد اصلی کمیته قضایی مجلس نمایندگان است. ما طی دو سال گذشته، به دلیل خودداری کنگره ار انجام وظایفش، شاهد آسیب‌های واردشده به نهاد‌های دموکراتیک بوده ایم. کنگره باید درباره سوء استفاده از قدرت تحقیق کند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار دسترسی به اسناد کاخ سفید درباره برکناری مایکل فلین، مشاور ارشد سابق ترامپ، اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف بی آی و گفتگو‌ها درباره برکناری رابرت مولر شده است.

این کمیته اسنادی را از اعضای کنونی و سابق کاخ سفید و همچنین جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ، درخواست کرده است.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد درخواست‌های کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا را دریافت کرده است و در زمان مناسب به آن‌ها پاسخ خواهد داد. هنوز مشخص نیست آیا کاخ سفید همه اسناد درخواستی را ارائه خواهد کرد و یا در پی راه‌هایی برای ممانعت از ارائه برخی از این اسناد خواهد بود.