حمایت از فلسطین در کنار انزوای سوریه ممکن نیست

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی گفت: امکان حمایت از فلسطین تا زمانی که سوریه در انزواست، وجود ندارد.

نبیه بری در سخنانی در نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی در اردن بر ضرورت اتحاد کشور‌های عربی تاکید کرد و گفت: ”ما به عنوان اعضای پارلمان نمی‌توانیم در قبال فلسطین احساس مسئولیت کنیم در حالی که سوریه را به حاشیه می‌رانیم و بین خودمان با این کشور موانعی می‌سازیم“.

بری تاکید کرد در لبنان، تصمیم گیری‌های قاطعانه‌ای ضد توافق‌های مبتنی بر وطن جایگزین و اسکان برادران آواره فلسطینی و سوری در لبنان یا اردن و دیگر کشور‌ها نیاز است.

نبیه بری گفت: امروز در شرایطی گردهم آمده ایم که تجاوزگری اسرائیل به دمشق و جنگ‌های جاری برای از بین بردن تروریسم و تلاش برای منحرف کردن توجه ما از طرح‌هایی با هدف پایان دادن به قضیه فلسطین ادامه دارد تا ما را در برابر عمل انجام شده‌ای در ابعاد جغرافیایی و سیاسی قرار دهند که جوابگوی مقتضیات صلح عادلانه و فراگیر نیست و آرزو‌های ملت فلسطین را بر باد می‌دهد. از سوی دیگر تلاش‌هایی برای تغییر دشمن و معرفی جمهوری اسلامی ایران به عنوان دشمن در نشست ورشو دیده می‌شود.

او افزود: اما خطرناک‌ترین تصمیم سیاسی در تاریخ قضیه فلسطین که اتحاد ما آن را محکوم کرد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت کشورش به قدس و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز حذف کمک‌های مالی سالانه به آژانس امدادرسانی و اشتغال آوارگان فلسطینی (آنروا) بود که پیامد‌های منفی در جنبه تربیتی و آموزشی در لبنان و سوریه خواهد داشت. مورد دیگر هم توقف کمک‌های مالی سالانه به تشکیلات خودگردان فلسطین و بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن بود.

رئیس پارلمان لبنان گفت: در این میان باید تخریب روستا‌های عربی در النقب به علاوه افزایش کشتار و اعدام فلسطینی‌ها از جمله کودکان، بازداشت صد‌ها نفر و تخلیه اجباری منازل از ساکنانش و ایجاد مواضع جنگی یا شهرک‌ها را نیز مورد توجه قرار داد. اقدامات بازدارنده مردم فلسطین و راهپیمایی‌های خشم آلود در مرز‌های نوار غزه با سایر مناطق فلسطین اشغالی که بر حق بازگشت اصرار دارند سوی دیگر ماجراست. اما این‌ها فقط بخش کوچکی از مصائب مردم فلسطین است که جلوی چشم ما رخ می‌دهد بدون آن که شاهد یک راهپیمایی در حمایت از آن‌ها در کشور‌های عربی باشیم.

او در ادامه با اشاره به تحولات جهان عرب از پیشروی نیرو‌های نظامی عربی در عملیات مبارزه با تروریسم در مرز‌های لبنان و خاک سوریه و عراق و مصر و لیبی و نیز بهبود روابط اردن و عراق و گشایش گذرگاه النصیب به روی سوریه و لبنان تقدیر کرد.