ترامپ نگران شعور اقتصادی مقامات اطلاعاتی آمریکا

 روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نگران است که ژنرال‌ها و نهاد‌های اطلاعاتی این کشور در تحلیل‌های اطلاعاتی خود مسائل اقتصادی و تجاری را مدنظر قرار ندهد.
نیویورک تایمز در گزارش روز گذشته خود به نقل از یک مقام سابق دولتی آمریکا نوشت: «ترامپ بار‌ها پس از جلسات امنیت ملی گلایه می‌کرد ژنرال‌های من درک تجاری ندارند». بنا به گزارش‌ها تاکید ترامپ بر این بوده که مقام‌های امنیتی، تجارت و اقتصاد را در کانون تمرکز خود قرار دهند و حتی برخی از مقامات امنیتی این کشور را مجبور کرد تا زوایای اقتصادی مناقشات بین المللی را مدنظر قرار دهند.
گرت مارکز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: تمرکز رئیس جمهور آمریکا بر مسائل اقتصادی مشهود است از جمله تاکید او بر افزایش مسولیت پذیری متحدان عضو ناتو، پیمان سازمان آتلانتیک شمالی و تحت فشار قرار دادن متحدان و شرکا برای انجام اقدامات بیشتر در جهت حمایت از منافع مشترک اعضای ناتو.
همچنین بنا به گزارش‌ها و به استناد اظهارات مقامات کاخ سفید ترامپ بار‌ها در جلسات نظامی و اطلاعاتی خود در خصوص هزینه پایگا‌های نظامی این کشور در خارج آمریکا و هزینه‌های دفاعی برای متحدان صحبت کرده است. نیویورک تایمز می‌نویسد اگرچه تمرکز ترامپ بر ابعاد اقتصادی مورد انتقاد کارشناسان نیست، با این حال برخی کارشناسان در گفتگو با نیویورک تایمز ابراز نگرانی کردند تمرکز اقتصادی رئیس جمهور ممکن است منجر به خارج شدن برخی از مسائل مهم امنیت بین المللی از بحث شود.
ترامپ پیش از این نیز علنا مقامات ارشد امنیتی آمریکا را مورد انتقاد قرار داده است. این اقدام حتی با هشدار یک سناتور ارشد این کشور مواجه شد که چنین انتقاداتی از سوی رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند به بروز تبعاتی برای نشست‌های اطلاعاتی منجر شود.