افزایش کسری تجاری آمریکا شکستی دیگر برای ترامپ

میزان کسری بودجه تجاری آمریکا از لحاظ کالا با بقیه کشور‌های جهان، سال گذشته به بالاترین سطح خود رسید.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: آمریکا به میزان بی‌سابقه‌ای کالا از چین وارد کرده که این وضعیت موجب افزایش کسری تجاری به رقم ۸۹۱ میلیارد و سیصد میلیون دلار شده است. این موضوع موجب شد به هدف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کاهش این رقم، ضربه وارد شود.

این افزایش میزان کسری تجاری، ناشی از عواملی بوده است که ترامپ بر آن‌ها کنترلی ندارد و عبارتند از: کاهش رشد اقتصادی جهان و قدرت نسبی دلار آمریکا که هر دو موجب کاهش تقاضای خارجی برای کالا‌های آمریکایی شده‌اند. در عین حال، کاهش مالیات‌ها از طرف ترامپ به میزان یک تریلیون و پانصد میلیارد دلار که عمدتا با استقراض دولت تامین شده است نیز روند افزایش کسری تجاری را تشدید کرد. جنگ تجاری که ترامپ سال گذشته به راه انداخت هم در این امر تاثیرگذار بوده است.

اقتصاددانان مدتی مدید است، هشدار می‌دهند کاهش مالیات‌ها از طرف ترامپ در نهایت موجب افزایش میزان کسری تجاری می‌شود که وی قول داده است آن را کاهش دهد. آمریکایی‌ها پول نقد بیشتری در اختیار خواهند داشت بنابراین، کالا‌های وارداتی بیشتری خریداری می‌کنند.

جنگ تجاری ترامپ با چین هم موجب افزایش میزان کسری تجاری آمریکا شد. وضع شدن تعرفه‌های سنگین برای کالا‌های چینی به کُند شدن رشد اقتصادی چین کمک کرد که بر صادرات آمریکا تاثیری زیانبار داشت. میزان صادرات آمریکا ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود پنجاه درصد کاهش یافت.

«کیمبرلی کلازینگ» اقتصاددان در "رید کالج" اورگان گفت: "همه کشور‌ها هر زمانی که تولیداتشان بیشر از مصرفشان باشد با کسری تجاری روبه‌رو می‌شوند. زمانی که برای تامین مالی کاهش مالیات ها، پول قرض می‌کنید، عدم توازن‌ها تشدید می‌شود."

کسری تجاری، اختلاف بین میزان فروش یک کشور به شرکای تجاری‌اش و نیز میزان خرید از آنهاست. کسری تجاری شامل کالا و خدمات است هر چند ترامپ تقریبا منحصرا بر کسری تجاری کالا‌ها تمرکز کرده است. ترامپ مدتی مدید اغراق کرده است سیاست‌های وی موجب کاهش میزان کسری تجاری شده‌اند.

وزارت بازرگانی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد در سالی که ترامپ میزان تعرفه‌های فولاد، آلومینیوم، ماشین لباسشویی، صفحات خورشیدی و تعداد زیادی از کالا‌های چینی را افزایش داد، مجموع کسری تجاری از سال ۲۰۱۷، در مجموع دوازده و نیم درصد یا حدود هفتاد میلیارد دلار افزایش یافت و به ۶۲۱ میلیارد دلار رسید.

آمریکا، در مورد خدمات، مازاد تجاری داشته است ولی میزان کسری تجاری کالا‌ها با اتحادیه اروپا و مکزیک به بیش از ده درصد رسید زیرا میزان واردات بیشتر از صادرات بوده است.

میزان کلی کسری تجاری کالا و خدمات شامل هر چیزی از رایانه و ماشین لباسشویی گرفته تا گردشگری و مالکیت معنوی، ماه دسامبر نسبت به ماه قبل ۱۹ درصد افزایش یافت و به پنجاه و نه میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسید. این بالاترین میزان کسری تجاری از سال ۲۰۰۸ است که اقتصاد آمریکا با رکود روبه‌رو شده بود.

چند عامل اقتصادی در جهان را می‌توان از علت‌های افزایش کسری تجاری آمریکا در سال گذشته ذکر کرد. کُند شدن میزان رشد اقتصادی چین موجب کاهش اقبال مصرف‌کنندگان به کالا‌های آمریکایی شد و کاهش رشد اقتصادی اروپا نیز تاثیری مشابه داشت. قدرت دلار در بازار‌های پولی جهان نیز موجب شده است خرید کالا‌های خارجی برای مصرف کنندگان آمریکایی ارزانتر تمام شود. در مقابل، خرید کالا‌های ساخت آمریکا برای مشتریان خارجی دشوارتر شده است. میزان بی‌سابقه‌ای از کالا‌های چینی وارد آمریکا شده است. میزان اختلاف تجاری کالا‌ها بین آمریکا و چین سال ۲۰۱۸ به ۴۱۹ میلیارد دلار رسید و تشدید کسری دو جانبه، ترامپ را به شدت عصبانی کرد.