سیاست آمریکا در برابر کره‌شمالی: تهدید به تحریم و دعوت به گفت‌وگو

آمریکا تلاش دارد با دعوت کره‌شمالی به ادامه گفت‌وگوها، جلوی شکست مطلق مذاکرات را بگیرد، اما از سوی دیگر با تهدید به افزایش فشارهای تحریمی به این کشور قصد دارد این روند را تسریع کند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «کی‌بی‌اس»،‌ «کیم دوک هوان» سخنگوی معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت «لی دو هون» نماینده ویژه صلح و امنیت شبه‌جزیره کره، با «استفان بیگان» همتای آمریکایی خود در خصوص مسائل کره‌شمالی گفت‌وگو کردند.

این سخنگو اعلام کرد که پیونگ‌یانگ و واشنگتن پس از اتمام نشست ویتنام، به‌طور مداوم عزم خود را برای ادامه مذاکرات ابراز کرده‌اند. وی گفت لی و بیگان بحثی جدی در خصوص برداشتن گام‌هایی محکم در راستای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و برقراری صلح در شبه‌جزیره کره داشتند.

هوان همچنین از آماده‌سازی مقدمات نشستی بین وزاری خارجه کره‌شمالی و آمریکا در آینده نزدیک و احتمالا در ماه جاری خبر داد.

«کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه کره‌شمالی و «مایک پامپئو» همتای آمریکایی او پس از شکست ملاقات «هانوی» در تماسی تلفنی برای دیداری در آینده نزدیک به توافق رسیدند.

این در حالی است که «فیل داویدسون» فرمانده مقر ایندوپاسیفیک ارتش آمریکا روز چهارشنبه گفت آمریکا به طور دقیقی تحرکات موشکی کره‌شمالی را به دقت زیر نظر دارد. او گفت واشنگتن با همکاری متحدان خود نظیر کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا به دنبال اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه کره شمالی است.

وی افزود  آمریکا به کمک گشت‌های هوایی و دریایی مراقب است که تبادلات کالاهای تحریمی به‌صورت کشتی به کشتی جهت دور زدن تحریم‌ها انجام نشود.

مذاکرات «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روزهای ۲۷-۲۸ فوریه در ویتنام انجام شد اما نیمه‌کاره و بدون نتیجه‌ پایان یافت.

«جان بولتون» مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه درباره تعهد پیونگ‌یانگ به لغو «برنامه سلاح‌های اتمی و هرآن‌چه که با آن مرتبط است»، تهدید کرد: «اگر آن‌ها تمایلی به این کار (شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای) ندارند، فکر می‌کنم [موضع] رئیس‌جمهور ترامپ بسیار روشن بود... آن‌ها از تحریم‌های اقتصادی خردکننده‌ای که بر آن‌ها اعمال کرده‌ایم خلاص نمی شوند و درواقع آن تحریم‌ها را افزایش خواهیم داد».