یاران ترامپ در منگنه

روز پنج شنبه، پل منافورت، ۶۹ ساله، رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ که 9 ماه گذشته را در زندانی در ویرجینیا گذرانده است، با تن پوش سبزرنگ زندان و نشسته بر صندلی چرخدار وارد دادگاه شد. پس از آن قاضی الیس، قاضی فدرال ایالت ویرجینیا، پل منافورت را به دلیل تخلفات مالی به ۴۷ ماه زندان محکوم کرد.

این در حالی است که او در آگوست گذشته به هشت مورد تخلف متهم شده بود. این هشت مورد عبارت اند از پنج اتهام مربوط به فرار مالیاتی، یک اتهام مربوط به اعلام نکردن حساب‌های بانکی خارج از کشور و دو اتهام دیگر نیز مربوط به تخلفات بانکی است. احتمال داشت که منافورت به ۱۹ سال و نیم تا ۲۴ سال زندان محکوم شود اما وکیلان او از قاضی درخواست کرده بودند به دلیل سن، وضعیت جسمی او و همکاری‌اش با مقامات در اعمال مجازات تخفیف قائل شود. تخلفات رئیس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در تحقیقات بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا آشکار شد.

رابرت مولر گفته است به زودی گزارش نهایی خود را تحویل خواهد داد. هرچند که به گفته قاضی الیس، محاکمه منافورت در این دادگاه ارتباطی با اتهامات مطرح شده درباره او درخصوص تبانی با روسیه در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ ندارد و تنها تخلفات مالی بررسی شده است.

یکی از محورهای اصلی اتهامات علیه آقای منافورت در این دادگاه به مخفی کردن بخش اعظم ۶۰ میلیون دلاری مربوط بود که از طریق یک حزب سیاسی طرفدار روسیه در اوکراین دریافت کرده بود. او متهم است این پول را در حساب‌های بانکی خارجی پنهان کرده و مالیات آن را پرداخت نکرده است.

قرار است منافورت چهارشنبه آینده در واشنگتن دی. سی در یک پرونده دیگر نیز به اتهام توطئه علیه آمریکا و تلاش برای کارشکنی در اجرای عدالت محاکمه شود. او در این پرونده با حکم ۱۰ سال زندان روبه روست. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند او را عفو کند اما هنوز در این‌باره تصمیمی نگرفته است.