هند: پاکستان با محدود کردن دسترسی به مناطق بمباران‌شده مخفی‌کاری می‌کند

 مقامات امنیتی پاکستان روز پنج‌شنبه با اشاره به «نگرانی‌های امنیتی»، از گروه خبرنگاران رویترز که می‌خواستند از تپه‌ای در شمال شرق این کشور که مدرسه گروه «جیش‌ المحمد» و چند ساختمان دیگر این گروه در آن قرار دارد بالا بروند ممانعت به عمل آوردند. هفته گذشته جنگنده‌های هندی این مناطق را بمباران کردند.

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند در این خصوص گفت: «این حقیقت که پاکستان از دسترسی خبرنگاران  به مناطق بمباران شده سرباز می‌زند به این معناست که آن‌ها بسیار مخفی کاری می‌کنند».

در پاسخ به پرسخ خبرنگار رویترز در این خصوص که تصاویر ماهواره‌ای واضح این خبرگزاری نشان می‌دهد ساختمان مدرسه هنوز پابرجاست، کومار با تکرار مواضع دولت خود تاکید کرد حملات هوایی هند «موفق بوده و به اهداف مورد نظر دست یافته است».

چندی پیش رویترز تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا منتشر کرد که نشان می‌داد ساختمان‌های متعلق به گروه تروریستی جیش المحمد که دهلی می‌گوید مورد اصابت بمب‌های جنگنده‌های هندی قرار گرفته است هنوز پابرجا هستند. مقامات پاکستان نیز اصرار دارند جنگنده‌های هندی اهداف خود را گم کرده و بمب‌ها را در بالای تپه‌ای رها کرده‌اند که هیچ تلفاتی در پی نداشته است.

این در حالی است که دهلی‌نو تاکید می‌کند عملیات جنگنده‌هایش صد‌ها تروریست را به هلاکت رسانده است. در این راستا، دو روز پیش (پنج‌شنبه) نیروی هوایی هند تصاویر راداری و ماهواره‌ای با وضوح بالا از حملات هوایی به اردوگاه‌های آموزشی تروریست‌‎ها در اختیار دولت قرار داد. به دنبال آن، خبرگزاری اعتماد هند، بزرگترین خبرگزاری این کشور، به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت همه شواهد لازم را برای حملات هوایی ۲۶ فوریه به تاسیسات جیش المحمد در نزدیکی شهر بالاکوت در شمال شرق پاکستان دریافت کرده است.

بنابر گزارش‌ها، این تصاویر نشان می‌دهد بمب‌های هدایت شونده با لیزر S-۲۰۰۰ هند به ساختمان‌های هدف اصابت کرده، باعث انفجار و تخریب آن‌ها شده است. نیروی هوایی هند همچنین اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای از این مکان‌ها را پس از حملات تهیه و به مقامات ارائه کرده است.

مقامات هندی تعداد تلفات این حملات را بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ نفر اعلام کردند. دهلی‌نو اعلام کرده است این حملات به منظور جلوگیری از انجام فعالیت‌های تروریستی برنامه‌ریزی شده علیه هند انجام شد.

تنش در روابط اسلام‌آباد و دهلی‌نو پس از حادثه تروریستی چندی پیش در کشمیر شدت یافت. روز ۱۴ فوریه یک عامل انتحاری، نظامیان هندی را در منطقه کشمیر هندوستان هدف قرار داد که بر اثر آن ۴۶ نیروی پلیس کشته شدند. گروه موسوم به جیش المحمد در پاکستان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت. این دو کشور همسایه، از سال ۱۹۴۷، سه بار درگیر جنگ با یکدیگر شده‌اند که دو مورد آن‌ها بر سر منطقه کشمیر بوده است.