سوئیس به بازگشت شهروندان داعشی خود کمک نخواهد کرد

دولت سوئیس به شهروندان خود که به گروه تروریستی داعش پیوسته و در عراق و سوریه جنگیده‌اند، برای بازگشت کمک نخواهد کرد. بنا به گزارش عرب نیوز، مقامات این کشور با استناد به حفظ امنیت ملی به توجیه این اقدام پرداختند. دولتمردان این کشور اعلام کردند «برای دولت هدف نهایی روشن است: امنیت و حفاظت از مردم سوئیس بزرگترین اولویت است».

مقامات این کشور همچنین اظهار داشتند آن‌ها برای جلوگیری از تلاش‌های تازه افراط‌گریان به منظور بازگشت به سوئیس اقدامات پیشگیرانه به کار خواهند برد.

پیش از این اتریش نیز اعلام کرده بود قصد دارد حفاظت کنسولی خود را از شهروندانی که برای داعش جنگیده‌اند بردارد و از بازگشت آن‌ها به کشور ممانعت به عمل آورد.

اخیرا، موضوع احتمال بازگشت شهروندان اروپایی که عضو گروه تروریستی داعش شده‌اند، در اروپا تبدیل به مسئله‌ای بغرنج شده است. در ۱۶ فوریه سال جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از کشور‌های اروپایی خواست بیش از ۸۰۰ نفر از شهروندان خود را که به داعش پیوسته و اکنون در سوریه توسط نیرو‌های آمریکایی دستگیر شده‌اند به اروپا بازگردانند و محاکمه کنند. اما بیشتر کشور‌های اروپایی واکنش مثبتی به این خواسته ترامپ نشان نداده و آن را به گونه‌ای رد کرده‌اند.

گروه‌های کرد سوریه نیز پیش از این از کشور‌های اروپایی خواسته بودند عناصر داعشی را که شهروند اروپا هستند به کشور‌های خود بازگردانند. بنابر گفته «عبدالکریم عمر» یکی از مقامات ارشد نیرو‌های کُرد سوریه، باید عناصر خارجی که به داعش پیوسته‌اند، مورد پیگرد قرار گیرند و غیرنظامیان به کشور خودشان بازگردانده شوند. این شامل حال مردان، زنان و کودکان می‌شود. اگر آن‌ها به مدت طولانی در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های مستقر در مناطقی که پیش از این تحت اشغال داعش بود حضور داشته باشند، جنبش‌های افراطی جدید ممکن است شکل بگیرد.

عمر بر مسئولیت اخلاقی غرب در قبال مسئله صادرات تروریست به منطقه تاکید کرد. او در این‌باره گفت: «شما باید مسئولیت قانونی و اخلاقی شهروندان خودتان را بپذیرید. اگر آن‌ها مجرم هستند باید به دست قانون سپرده شوند.»