ترکیه: نیم میلیون نفر را بازداشت کردیم

«سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه امروز (یکشنبه) اعلام کرد که از زمان کودتای نافرجام در این کشور در جولای ۲۰۱۶ تا کنون ۵۱۱ نفر بازداشت موقت شده و بیش از ۳۰ هزار نفر از آن‌ها اکنون در زندان به سر می‌برند.

به نوشته روزنامه حریت ترکیه، صویلو گفت: در این مدت ۵۱۱ هزار نفر بازداشت موقت شده‌اند و ۳۰۸۱۲ نفر نیز اکنون در زندان به سر می‌برند که تعدادی بسیاری از آن‌ها از کارمندان نهادهای دولتی به ویژه در بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی و دادگستری هستند؛ از اعضای دانشگاه‌ها و رسانه‌ها نیز در بین بازداشت شدگان حضور دارند.

وزیر کشور ترکیه افزود: تعداد ۳۰۵۷۸ نفر فقط از کارمندان وزارت کشور اخراج شده‌اند و بیش از پنج هزار نفر نیز که اکثر آن‌ها از نهادهای امنیتی هستند از کار تعلیق شده‌اند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا با این حجم از بازداشتی‌ها بخش خدماتی به خطر نمی‌افتد؟ گفت: «نمی‌توان چنین چیزی را گفت، ما همچنان پرونده‌های متعددی داریم و در حال کار بر روی آن‌ها هستیم» و افزود: «همچنان سرنخ‌ها و اطلاعات جدیدی وجود دارد و پیگرد متهمان ادامه دارد، به خصوص آن‌هایی که در خارج از کشور حضور دارند.»

«سلیمان صویلو» در پایان بر ادامه مبارزه دولت ترکیه با جنبش «فتح‌الله گولن» تأکید کرد و آن را همانند مبارزه با گروهک پ.ک.ک دانست و گفت که دولت با همکاری کشورهای دیگر تلاش می‌کند تمامی مدارس این جنبش را در دیگر کشورها تعطیل کند.