مخالفت پلوسی با استیضاح ترامپ

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست با استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده مخالفت کرده است.

پلوسی در این مصاحبه گفته است: من با استیضاح موافق نیستم. تا زمانی که موضوعی متقاعد کننده، فراگیر و مورد حمایت دو حزب وجود نداشته باشد، به نظرم ما نباید چنین مسیری را در پیش بگیریم، چرا که چنین موضوعی باعث تفرقه در کشور خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است از زمانی که دموکرات‌ها توانستند در ماه نوامبر گذشته اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست بیاورند، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص استیضاح دونالد ترامپ توسط دموکرات مطرح شده است.

براساس قانون اساسی آمریکا، استیضاح رئیس جمهوری می‌تواند از مجلس نمایندگان آغاز شود. در صورت استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان، سپس سنای آمریکا در خصوص برکناری رئیس قوه مجریه تصمیم خواهد گرفت.

چند کمیته مجلس نمایندگان آمریکا طی ماههای اخیر تحقیقاتی در خصوص دونالد ترامپ و همچنین ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی وی با روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را آغاز کرده اند.

الیا کامینگز، رئیس کمیته نظارت و رسیدگی مجلس نمایندگان پیشتر گفته بود که استیضاح باید از سوی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه انجام شود و البته ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

در همین زمینه هفته گذشته کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات گسترده‌ای در مورد دونالد ترامپ، کاخ سفید، کارزار انتخاباتی و فعالیت‌های اقتصادی او آغاز کرده و از ۸۱ نفر از مشاوران و افرادی که با رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه‌های مختلف همکاری کرده‌اند خواسته است که مدارک لازم را تحویل دهند.

در هفته‌های گذشته کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان نیز تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ و فعالیت‌ها و منافع اقتصادی دونالد ترامپ در خارج از آمریکا آغاز کرده است.

کمیته بازرسی و اصلاحات مجلس نمایندگان نیز تحقیقات دیگری را به جریان انداخته و قرار است کمیته‌های دیگر نیز تحقیقات جداگانه خود را در مورد اقدامات دونالد ترامپ در آینده نزدیک شروع کنند.

با این حال، نمایندگان کنگره و مردم آمریکا منتظر گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

دونالد ترامپ بارها گفته هیچگونه تبانی بین او و مسکو صورت نگرفته‌ است و در مواردی نیز تحقیقات را «تصفیه حساب سیاسی» توصیف کرده‌ است.