نقشه گوایدو برای نفت ونزوئلا

 خوآن گوآیدو، سردسته مخالفان ونزوئلا پیشنهاد کرده است تا سهام و نفت این کشور به شرکت‌های خصوصی خارجی فروخته شود و آمریکا پیشاپیش خود را برای خرید آن آماده کرده است.

گوآیدو که در ۲۳ ژانویه سال جاری میلادی خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرده و آمریکا و برخی از کشور‌ها او را به رسمیت شناخته‌اند، لایحه‌ای را به پارلمان ونزوئلا، که تحت کنترل مخالفان این کشور است، ارائه کرده که به موجب آن پیشنهاد شده ذخایر و سهام نفتی ونزوئلا به شرکت‌های خصوصی خارجی فروخته شود.

این اقدام، شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا موسوم به «پترولئوس دی ونزوئلا» را تحت فشار قرار خواهد داد.

رکاردو هاسمن، نماینده گوآیدو در بانک توسعه اینترآمریکن گفت: ما باید چارچوب فعلی را تغییر دهیم ... ما باید صنعت نفت را به سرمایه‌گذاری خصوصی واگذار کنیم.

طبق طرح پیشنهادی گوآیدو، شرک دولتی پترولئوس دی ونزوئلا تنها بازیکن اصلی در صنعت نفت ونزوئلا باقی می‌ماند، اما دارایی‌های این شرکت دولتی به وسیله یک «تنظیم کننده مستقل» مانند آژانس ملی هیدروکربن انتقال داده می‌شود یا زیر چکش حراج می‌رود.

اما آنچه بیش از هر چیز تعجب آور است، تمایل آمریکا برای سرمایه‌گذاری در نفت ونزوئلا است. گویا پیش از ارائه این طرح، واشنگتن خود را برای خرید نفت و سرمایه‌گذاری در این بخش آماده کرده بود. به گونه‌ای که مقامات آمریکا به صورت جداگانه خواستار تعلیق صادرات نفت ونزوئلا به کشور‌های دیگر بودند. روز دوشنبه پارلمان ونزوئلا حکمی را تصویب کرد که به موجب آن تحویل نفت به کوبا به حال تعلیق در می‌آید.

با این حال به نظر می‌رسد طرح گوآیدو نمادین است و هدف آن خارج کردن ارتش و میادین نفتی از تسلط دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا است.