روند سیاسی سوریه باید تنها تحت رهبری این کشور محقق شود

ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه، امروز با گیر پدرسن، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل، و هیئت همراهش در دمشق دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار درباره مواضع و ایده‌های مختلف در ارتباط با روند سیاسی از جمله کمیته قانون اساسی سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

معلم تاکید کرد قانون اساسی سوریه و همه موضوعات مربوط به آن مسئله‌ای حاکمیتی هستند که مردم سوریه بدون هیچ‌گونه دخالت خارجی درباره آن تصمیم می‌گیرند.

او در این دیدار بار دیگر بر آمادگی سوریه برای همکاری با پدرسن به منظور موفقیت‌آمیز بودن مأموریت وی تاکید و اعلام کرد: روند سیاسی سوریه باید تنها با رهبری سوریه محقق شود. ملت سوریه صاحب حق انحصاری برای تعیین آینده کشور خود هستند. قانون اساسی و تمامی موارد مرتبط با آن یک مسئله حاکمیتی است که ملت سوریه و بدون هیچگونه مداخله خارجی و بر اساس قانون بین‌المللی، منشور سازمان ملل و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

در مقابل پدرسن نیز ضمن ابراز خرسندی از بازگشت دوباره به دمشق با هدف تداوم گفتگو با دولت این کشور درباره پیشبرد روند سیاسی آن، تأکید کرد که وی از هیچ تلاشی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی طبق اصول مندرج در منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت فروگذار نخواهد کرد.

وی افزود: روند سیاسی سوریه برای اینکه موفقیت‌آمیز باشد باید تحت رهبری سوریه قرار بگیرد و سازمان ملل نیز به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال این کشور احترام می‌گذارد.

در این دیدار همچنین فیصل المقداد و ایمن سوسان، دو معاون وزیر خارجه سوریه، نیز حضور داشتند.