سامانه موشکی اس ۴۰۰ را بزودی تحویل خواهیم گرفت

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفت: تحویل سامانه‌های اس-400 روسیه به ترکیه در ماه ژوئیه آغاز می شود.

اردوغان با اشاره به سفر هفتۀ آینده خود به روسیه گفت: روند خرید سامانه های اس-400 به پایان رسیده است و هم اکنون در حال پرداخت پول آن هستیم. ما پیشتر پیشنهاد خرید سامانه های ضد موشکی پاتریوت را به آمریکا داده بودیم ولی آنان شرایط مناسبی برای ما تعیین نکردند، به همین دلیل فعلا از خرید پاتریوت صرفنظر کرده ایم.

وی در رابطه با مساله جنگنده های اف-35 که به صورت بحرانی در روابط ترکیه و آمریکا در آمده است، گفت: آمریکا در آیندۀ نزدیک چهارمین فروند از این جنگنده های فوق پیشرفته را به ترکیه تحویل خواهد داد، البته این جنگنده ها هنوز در آمریکا هستند و خلبانان ما در آنجا آموزش می بینند.

رییس جمهور ترکیه در ارتباط با اظهارات مایک پنس، وزیر خارجه آمریکا که گفته بود ترکیه حضور خود را در ناتو به خطر می اندازد، گفت: اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که تحریم اعضا این پیمان را نادرست دانسته و گفته است: پیش از این نیز دخالتی در خریدهای نظامی و دفاعی کشورهای عضو دخالت نکرده ایم، بسیار مهم است.

اخیرا معاون دونالد ترامپ ترکیه را تهدید کرد آنکارا باید بین عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و سامانه روسی اس 400 یکی را انتخاب کند.