اعلام وضعیت اضطراری در یمن

 با شیوع بیماری وبا در یمن که منجر به کشته شدن صدها تن شده است، طه متوکل، وزیر بهداشت این کشور در مناطق مختلف یمن برای مقابله با این بیماری وضعیت اضطراری اعلام کرد.

متوکل در اظهارات خود اشاره‌ای به مدت زمان وضعیت اضطراری و یا جزئیات اقدامات برنامه‌ریزی شده از سوی دولت نجات ملی وابسته به انصارالله برای مقابله با گسترش بیماری وبا نکرد.

در همین راستا، شامگاه یکشنبه نشست دولتی به منظور بررسی وضعیت وبا در یمن با مشارکت نهادهای مختلف حقوق بشری در صنعاء برگزار شد.

وزیر بهداشت یمن، نمایندگان صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، سازمان‌ بهداشت جهانی و پزشکان بدون مرز در این جلسه حضور داشتند.

در همین راستا، طه متوکل گفت که وزارت بهداشت یمن روزانه حدود ۵۰۰۰ مبتلا به بیماری وباء در صنعاء و استان‌های دیگر را پذیرش می‌کند.

نمایندگان یونیسف و دیگر طرف‌های بین‌المللی نیز در این نشست بر تعهد و آمادگی خود برای حمایت از تمامی جنبه‌های نابودی وبا در یمن تأکید کردند.

از سوی دیگر، عبدالعزیز بن حبتور، نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن نیز ضمن تقدیر و تشکر از طرف‌های داخلی و بین المللی به دلیل تلاش‌های انجام شده از سوی آنها برای مقابله با وبا، تأکید کرد که کابینه وی در هر زمانی آماده انجام مسؤولیت‌های خود است.

وی کمبود امکانات را چالش جدی در مقابل دولت برای مقابله با وبا و بیماری‌های دیگر دانست.

یونیسف روز گذشته در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت که حدود ۱۰.۲ میلیون کودک در یمن نیاز به مراقبت‌های درمانی دارند و از میان آنها ۵.۲ میلیون کودک دختر هستند.

سازمان ملل نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۶ میلادی، وبا جان بیش از سه هزار شهروند یمنی را گرفته است و حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن دیگر درگیر وبا شده‌اند.

یمن پنجمین سال متوالی است که با جنگی که ائتلاف عربی تحت امر عربستان و دولت مستعفی یمن راه انداخته‌اند، دست و پنجه نرم می‌کند و جنگ و درگیری در این کشور تبدیل به یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان شده است.