استمرار توطئه‌های آل‌سعود در بغداد

توطئه های خطرناک رژیم منحوس سعودی در عراق نه تنها متوقف نشده است، بلکه روز به روز بر دامنه و وسعت این توطئه ها و نقشه های شوم افزوده می شود. یکی از اصلی ترین اهداف سعودی‌ها در برهه فعلی، تلاش برای بازتعریف داعش و گروه‌های تکفیری در عراق و ایجاد دوباره بحران‌های امنیتی مزمن در این کشور است. اگرچه سران سعودی و در راس آنها محمد بن سلمان سعی دارند اقدامات خونین پشت پرده خود در عراق را به فراموشی سپرده یا لاپوشانی کنند ، اما بر همگان مسجل است که عربستان سعودی در کشتار ده‌ها هزار نفر از شهروندان عراقی و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر در این کشور نقش داشته است.

طی ماه‌های اخیر، مقامات سعودی چراغ سبزهایی را به بغداد در قبال مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک نشان داده اند اما این اقدامات، منجر به فراموشی جنایات قبلی سعودی‌ها و متعاقبا غافلگیری از نقشه های بعدی آنها در عراق نمی شود. فایننشال تایمز در گزارش اخیر خود، دقیقا این موضوع را مورد بررسی قرار داده. در بخشی از گزارش فایننشال تایمز در این خصوص آمده است:

“عربستان سعودی در تلاش است تا برای مقابله با ایران، نفوذ خود را در عراق گسترش دهد. این در حالی‌است که ریاض در این خصوص قادر به خشکاندن ریشه های ارتباطات ایران و عراق نخواهد بود. با این حال به نظر می رسد بسترهای نفوذ عربستان سعودی در عراق محدود باشد.”

فایننشال تایمز در ادامه ، به موضوع حمایت عربستان سعودی از گروه‌های تکفیری و تروریستی اشاره می کند و در این خصوص می نویسد :

“بسیاری از عراقی ها معتقدند که عربستان سعودی حامی اصلی ایدئولوژی های افراطی در منطقه محسوب می شود. خاستگاه فکری داعش، همین ایدئولوژی ها( ایدئولوژی های انحرافی و خطرناک ) بوده است.در هر حال به نظر می رسد عربستان بسیار دیر وارد این معادله ، یعنی کمک رسانی اقتصادی به عراق شده است. این اقدام در حالی صورت می گیرد که عربستان به واسطه قتل خاشقجی کماکان مورد رصد قرار می گیرد. “

واقعیت امر این است که رژیم سعودی همچنان خود را متغیری وابسته به ایالات متحده آمریکا قلمداد می کند. از این رو سعودی‌ها در صدد آن هستند تا استراتژی ها و راهبردهای کلان ایالات متحده در منطقه غرب آسیا و خصوصا در کشورهایی مانند عراق را اجرایی کنند. ایجاد بحران های مزمن و دامنه دار امنیتی یکی از راهکارهای مشترک ریاض و واشنگتن برای اعمال نفوذ و سلطه در عراق محسوب می شود. از این رو به نظر می رسد طی سال‌های آینده همچنان شاهد حمایت عربستان سعودی از داعش و گروه‌های تکفیری و افراطی باشیم. همان گونه که بارها تاکید شده است این حمایت، با رضایت کامل ایالات متحده آمریکا و مدیریت و راهبردی کاخ سفید و افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو صورت می گیرد. عربستان سعودی مدتهاست که به یکی از مهره های وابسته ایالات متحده و متعاقبا رژیم اشغالگر قدس در منطقه تبدیل شده است.

همکاری های امنیتی پنهانی ریاض و تل آویو و واشنگتن طی سال‌های گذشته و اخیر بر سر مواجهه با محور مقاومت در منطقه ادامه داشته است. بدون شک، دشمنی عربستان با امنیت منطقه و امنیت عراق نیز موضوعی ملموس و غیر قابل نکار محسوبمی شود. بدون شک اقدامات اقتصادی عربستان در عراق نمی تواند این باور قاطع و عمومی در خصوص ریاض را از بین ببرد.