تعداد قربانی های درگیری‌های لیبی

سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه اعلام کرد در درگیری‌های چند روز اخیر برای به دست گرفتن کنترل شهر طرابلس، پایتخت لیبی، ۴۷ نفر کشته و ۱۸۱ تن دیگر زخمی شدند.

طارق جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت: چند تن از کشته شدگان غیرنظامی بودند، از جمله دو پزشک. سازمان ملل متحد بیم آن دارد که در این درگیری‌ها از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده شود.

میچل باچل، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت: مردم لیبی مدت هاست که بین گروه‌های مختلف در حال جنگ گیر افتاده‌اند و قشر آسیب پذیر از نقض جدی حقوق بشر رنج می‌برد.

او افزود: من از همه طرف‌ها می‌خواهم از خشونت‌ها و خونریزی‌های جدید اجتناب کنند.

ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که سال‌ها با حمایت مصر و امارات عربی متحده با گروه‌های افراط گرا در شرق لیبی می‌جنگید، طی چند ماه اخیر به سمت جنوب این کشور پیشروی کرده و هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد کنترل شهر طرابلس را در دست بگیرد.

پس از قیام مردمی در سال ۲۰۱۱ که به سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی انجامید، این کشور همچنان با خشونت، بی ثباتی، ناامنی و هرج و مرج و همچنین اختلافات سیاسی رو به رو است.

پس از سقوط قذافی، این کشور بین دو مرکز قدرت یکی در طرابلس (دولت وفاق ملی که جامعه بین الملل آن را به رسمیت می‌شناسد) و دیگری یک دولت موازی در طبرق (تحت کنترل ارتش ملی لیبی) تقسیم شده است. نبود قدرت مرکزی، این کشور را به یک مرکز قاچاق و ترانزیت مهاجران غیرقانونی بین آفریقا و اروپا تبدیل کرده است.