ترامپ درباره مزایای افزایش فروش سلاح دروغ می‌گوید

«تروور ثرال» استاد علوم سیاسی دانشگاه جورج میسون و عضو ارشد مؤسسه کیتو در مقاله‌ای با عنوان «وعده‌های دروغین فروش اسلحه ترامپ» که در سایت تحلیلی دفنس وان منتشر شد، ادعا کرد: فروش اسلحه نه تنها برای اقتصاد امریکا سودآور نیست بلکه باعث ایجاد خطرات زیادی برای امریکا خواهد شد.

متن کامل این مقاله در زیر آمده است.

عشق رئیس جمهور ترامپ به فروش اسلحه برای همه روشن است. رئیس جمهور ترامپ در اولین سفر خود به خارج از کشور به عنوان رئیس جمهور، خبر از معامله بسیار بزرگ تسلیحاتی با عربستان سعودی داد و ادعا کرد که این معامله به ایجاد یک میلیون شغل جدید در آمریکا منجر خواهد شد.

دولت وی در ماه ژوئیه نیز سیاست جدید انتقال تسلیحات متعارف را منتشر نمود که هدف آن تسریع و افزایش صادرات اسلحه از طریق یک استراتژی کلی دولتی است. بر اساس گزارش مؤسسه نظارت کمک‌های امنیتی (The Security Assistance Monitor) فروش تسلیحات امریکا در دوره ترامپ در سال ۲۰۱۷، ۸۲.۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸، ۷۸ میلیارد دلار بوده است. متأسفانه وعده‌های ترامپ درباره مزایای فروش اسلحه بیشتر پوچ است در حالی که خطرات آن بسیار واقعی هستند.

مدافعان صادرات اسلحه مدت‌ها استدلال کرده اند که فروش چنین تسلیحاتی برای ترویج ثبات منطقه‌ای در نقاط بحرانی در سراسر جهان حیاتی است. اما فروش اسلحه‌های آمریکایی به خاورمیانه دقیقاً مخالف این نظریه است. داده‌های صادرات سلاح از مؤسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم نشان می‌دهد که سهم ایالات متحده از فروش اسلحه به خاورمیانه در ۱۵ سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است، این در حالی است که با رواج درگیری در سوریه، یمن و در سراسر شمال آفریقا، این منطقه همچنان بی ثبات و ناپایدار است.

فروش اسلحه توسط امریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر این کشورها را برای ادامه جنگ خونین و فاجعه آمیز در یمن که باعث مرگ هزاران غیرنظامی، آواره شدن بیشتر مردم و در معرض گرسنگی و بیماری قرار دادن میلیون‌ها نفر شده قادر ساخته است.

با ادامه فروش اسلحه به عربستان سعودی حتی پس از تلاش‌های بسیار در مجلس سنا برای توقف آن، دولت ترامپ به مداخله بیشتر عربستان سعودی در منطقه کمک خواهد کرد که این مهم باعث افزایش بی ثباتی در خاورمیانه خواهد شد. هرچند رؤسای جمهور از صادرات اسلحه به عنوان یک راه خوب برای تقویت متحدان استفاده می‌کنند، حقیقت این است که ایالات متحده تسلیحات را فقط به کشورهای مسئول مانند ایتالیا، انگلستان و بلژیک نمی‌فروشد.

اکثر سلاح‌های ایالات متحده امریکا به مشتریان خطرناک فروخته می‌شود: کشورهای شکننده مانند ترکیه، کشورهای درگیر در جنگ مانند عربستان سعودی و دولت‌های سرکوبگر با سوابق حقوق بشر وحشتناک مانند مصر، بحرین و امارات متحده عربی.

دولت ایالات متحده امریکا گزارش داده است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹، در مجموع بیش از ۵۶۰ میلیارد دلار اسلحه به ۱۶۷ کشور جهان فروخته است. فروش اسلحه با توجه به پیامدهای آن از جمله جنگ‌های بالقوه، پیچیدگی، پراکندگی و افزایش بی ثباتی در سراسر جهان، خطرات بسیاری برای ایالات متحده امریکا در بردارد.

در نهایت، ادعاهای ترامپ در مورد مزایای اقتصادی فروش اسلحه، در کل پوچ است. باید گفت نه تنها فروش اسلحه یک میلیون شغل جدید در آمریکا ایجاد نمی‌کند، بلکه تعداد زیادی از مشاغل ایجاد شده توسط فروش اسلحه به شهروندان کشورهای خریدار تسلیحات منتقل خواهد شد.

همانطور که مؤسسه نظارت کمک‌های امنیتی گزارش می‌دهد، تعداد مجوزهای صادر شده برای تولید کنندگان سلاح در خارج از ایالات متحده از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ دو برابر شده است. در نتیجه، بیش از یک چهارم کل معاملات فروش تسلیحات ایالات متحده در سال گذشته معاملاتی بوده که اجازه ساخت اسلحه‌های طراحی شده توسط ایالات متحده را به کشورهای دیگر می‌دهد، از این رو مشاغل در کشورهای دیگر ایجاد می‌شود به جای اینکه در ایالات متحده امریکا ایجاد شوند.

این گزارش همچنین می‌گوید: دولت ترامپ تعداد معاملاتی را افزایش داده که در آنها کشورهای خارجی سلاح‌های پیشرفته ایالات متحده را تحت موافقتنامه‌های تولید مشترک، تولید می‌کنند که این نیز باعث کاهش مشاغل در امریکا در زمینه تولید و فروش اسلحه می‌شود.

ضربه اقتصادی دیگر این است که به منظور بستن قراردادهای سنگین، پیمانکاران صنعت دفاعی آمریکا باید تخفیفاتعمده یا تعرفه‌هایی را به کشورهای خریدار تسلیحات به شکل قراردادهای تولید و یا انتقال تکنولوژی ارائه دهند. برای مثال، در سال ۲۰۱۴، این مقادیر تقریباً برابر با یک سوم ارزش کل فروش اسلحه ایالات متحده امریکا بوده است.

ارائه این تعرفه‌ها نه تنها به این معنی است که فروش سلاح‌های آمریکایی نسبت به آنچه در کاغذ دیده می‌شود کمتر سودآور است بلکه به این معناست که شغل‌های کمتری در ایالات متحده ایجاد شود، علی رغم ادعاهایی که سیاستمدارانی مانند ترامپ بیان می‌کنند. برای مثال، معامله تسلیحاتی بزرگ ترامپ با عربستان سعودی به احتمال زیاد منجر به ایجاد ۲۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ شغل یا کمتر از دو دهم یک درصد از بازار کار آمریکا خواهد شد که این مقدار بسیار ناچیز است.

حقیقت ناخوشایند این است که مزایای اقتصادی ضعیف نمی‌تواند عشق واشنگتن به فروش اسلحه را توجیه کنند. فروش اسلحه به سادگی برای اقتصاد ایالات متحده سودی در پی ندارد تقریباً خلاف آنچه که ترامپ دوست دارد ادعا کند. در همین حال، درصد زیادی از معاملات فروش اسلحه آمریکا با کشورهای دارای پرونده‌های وحشتناک حقوق بشر، کشورهایی با احتمال وارد شدن در مسیر جنگ و کشورهای درگیر نزاع‌های خطرناک و بی ثبات کننده منعقد می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که معاملات صادرات اسلحه ایالات متحده امریکا ثبات منطقه‌ای را تضعیف و باعث ایجاد مشاغل در خارج از کشور می‌شود.