آخرین خبرها از تحولات سودان

این منابع اعلام کردند که هزاران نفر از مردم خارطوم با تجمع در برابر این مقر، اعتراض خود را نسبت به عملکرد دولت حاکم بر این کشور اعلام کردند.

برخی دیگر از منابع نیز خبر دادند که البشیر از قدرت کناره‌گیری کرده و گارد ویژه وی بازداشت شده‌اند و قرار است نیروهای مسلح این کشور بیانیه مهمی صادر کنند که تا لحظه تنظیم خبر این مسئله رخ نداده است.

مهمترین تحولاتی که امروز در سودان رخ داده، به شرح ذیل است:

تیراندازی در مقر ارتش سودان در خارطوم

 منابع خبری ظهر امروز از تیراندازی در داخل مقر ارتش سودان خبر می‌دهند.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که این تیراندازی در مقر فرماندهی ارتش سودان در شهر «خارطوم» پایتخت این کشور انجام شده است.

آناتولی همچنین اعلام کرد که فرماندهان ارتش سودان در حال رایزنی‌های فشرده هستند تا دولت انتقالی تشکیل دهند؛ رایزنی‌هایی که در واقع تلاشی برای به دست گرفتن کنترل کامل اوضاع سودان است.

ناظران نیز اعلام کردند که «حصول توافق، نیازمند زمان است؛ به ویژه اینکه ریاست ستاد مشترک ارتش سودان متشکل از رئیس و معاونان ستاد مشترک و رؤسای ستادهای نیروهای زمینی، دریایی و هوایی و همچنین برخی از فرماندهان مناطق نظامی هستند که درجه‌های بالایی دارند».

کناره‌گیری عمر البشیر از قدرت

شبکه خبری «العربیه» هم به نقل از برخی منابع گزارش داد که البشیر از قدرت کناره‌گیری کرده است و گارد ویژه وی بازداشت شده‌اند.

این منابع تأکید کردند که رهبران جدیدی در رأس قدرت در سودان قرار خواهند داشت و البشیر نیز در حبس خانگی است.

العربیه با اشاره به افزایش تعداد تظاهرات‌کنندگان در برابر مقر ستاد کل نیروهای مسلح سودان، گزارش داد که مردم این کشور در خیابانها مشغول شادمانی و پایکوبی هستند.

این شبکه همچنین گزارش داد که «احتمالا کودتای نظامی در این کشور» صورت خواهد گرفت.

بازداشت مسئولان کنونی و پیشین سودان

العربیه در یک خبر دیگر اعلام کرد که برخی از مسئولان کنونی و پیشین سودان نیز بازداشت شده‌اند.

منابع آگاه به این شبکه گفتند که «عبد الرحیم محمد حسین» وزیر دفاع پیشین، «أحمد هارون» رئیس حزب «کنگره ملی» و «علی عثمان محمد طه» معاون اول پیشین عمر البشیر بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی اما خبر داد که سرویس اطلاعات نظامی سودان، «عوض الجاز» معاون البشیر و «نافع علی نافع» معاون پیشین وی را بازداشت کرده است.

خبرهایی درباره تشکیل شورای انتقالی به ریاست «عوض بن عوف»

العربیه همچنین خبر داد که ارتش سودان امروز به ریاست «عوض بن عوف»، شورای انتقالی داده است.

در حال حاضر نیروهای امنیتی که در برابر کاخ ریاست جمهوری مستقر هستند، مانع از ورود و خروج افراد می‌شوند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای مسلح سودان اعلام کرده‌اند که قدرت را در دست گرفته‌اند و شورای نظامی را برای اداره مسائل این کشور تشکیل داده‌اند.

از صبح امروز هم نیروهای مسلح سودان در حال برگزاری نشستی هستند که گفته می‌شود البشیر در آن حضور نداشته است.

شهرهای بزرگ سودان از ۱۹ دسامبر گذشته تقریبا شاهد تظاهرات روزانه مردم این کشور علیه اوضاع بد اقتصادی و معیشتی و گران شدن نان است. معترضان تداوم ریاست جمهوری عمر البشیر را باعث این اوضاع می‌دانند و طی این مدت خواهان برکناری او از قدرت بودند. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹  رئیس جمهوری سودان است.

رئیس جمهوری سودان سوم اسفند به مدت یک سال در سودان حالت فوق‌العاده اعلام کرد و همه جریان‌ها و احزاب‌ سیاسی مختلف را به گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل برون‌رفت از اوضاع فعلی دعوت کرد.