انگلیس بودجه کافی برای حمایت از بی‌خانمان‌ها را ندارد

با گذشت یک سال از تصویب قانونی در انگلیس برای کاهش تعداد بی‌خانمان‌ها، شوراهای محلی اعلام کردند تعداد افراد ساکن در پناه‌گاه‌های موقت افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، قانون کاهش افراد بی‌خانمان در بریتانیا یک‌سال است تصویب شده و در این کشور، عمده‌ترین حرکت در راستای قانون‌گذاری جهت کاهش تعداد این افراد در چهل سال اخیر به‌شمار می‌رود.

سال گذشته این آمار با افزایش مواجه بود. به‌طوری که ۸.۶ درصد افزایش در شمار افرادی که در محل‌های اسکان موقت مستقر شدند و مقدار مشابهی افزایش در شمار افراد کارتن‌خواب مشاهده شد. درحالی‌که شمار افرادی که به‌کمک شورا خانه‌هایشان را از دست ندادند ۵۰ درصد افزایش داشت.

«استفانی کرایان» عضو کابینه شوراها گفت: «این [آمار] نشان می‌دهد قانون عمل می‌کند». با این حال او بابت حذف تخت‌خواب و صبحانه از پناهگاه‌ها ابراز نگرانی کرد. به عقیده او با وجود کاهش شمار بی‌خانمان‌ها آثار مثبت آن شکننده است.

سال ۲۰۲۰، ۷۳ میلیون پوندی که برای سه سال برای عملی شدن این قانون اختصاص یافته است به اتمام می‌رسد. اما نشانه‌ای از بازپرداخت آن برای سالهای بعد دیده نمی‌شوند.

به گفته کرایان، سال گذشته در مکان‌هایی مانند «ساوت‌وارک» در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شمار خانواده‌های بی‌خانمان ساکن در پناهگاه‌های اسکان موقت از ۲۳۰۰ به ۲۵۰۰ افزایش یافته است.

یک مشکل عمده دیگر این است که قانون تصویب شده، اهرم لازم علیه فشار سنگین اقتصادی که مردم را به مراجعه به شورا می‌کشاند، محدود می‌سازد.کرایان در این‌باره می‌گوید: «عمده‌ترین دلیل برای بی‌خانمان شدن در ساوت‌وارک فقری است که محرک آن اصلاح خدمات رفاهی است».

ساوت‌وارک مثالی است که شرایط کل انگلیس را منعکس می‌کند. بر اساس مطالعه یک انجمن محلی، گزارش حدود دو سوم شوراها، حاکی از افزایش افراد بی‌خانمان ساکن در مکان‌های اسکان موقت، از آوریل سال گذشته میلادی بود که این قانون به تصویب رسید.

علاوه بر این، بررسی اخیر «شبکه جدید دولت محلی» نشان داد بیش از دو سوم شوراهای انگلیس باور دارند بودجه کافی برای انجام وظایف قانونی خود را جهت جلوگیری از افزایش بی‌خانمان‌ها در اختیار ندارند.

آمار رسمی دولتی در سال ۲۰۱۸، کاهش ۲ درصدی کارتن‌خوابی را در انگلیس را گزارش دادند. این کاهش، در پی ۷ سال پیاپی افزایش شمار کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان رخ داده است. اما منتقدان می‌گویند آمار به این دلیل کاهش داشته است که چندین شورای محلی روش محاسبه خود را به نحوی تغییر داده‌اند که واقعیت خیابان‌های انگلیس را منعکس نمی‌کند.

نگرانی‌ها زمانی شدت گرفت که برخی مسئولین محلی در آمار رسمی خود تعداد کارتن‌خواب‌ها را صفر اعلام کردند. در حالی که این مناطق نظیر «گاسپورت» به‌خاطر حضور بی‌خانمان‌ها مشهورند و در سال ۲۰۱۸ برای سومین سال پیاپی با افزایش تعداد بی خانمان‌ها مواجه بودند.

زمانی که گاردین با چند تن از این مسئولین که تخمین‌های گزارشات خود را تغییر داده بودند تماس گرفت، آن‌ها اذعان کردند از وزارت مسکن، جوامع و دولت محلی به آن‌ها توصیه شده گزارش خود را به این صورت بنویسند.

دقت آمار محاسبه شده کارتن‌خواب‌ها توسط مسئولین به این دلیل اهمیت دارد که دولت مرکزی با استفاده از این آمار و ارقام بودجه و تصمیم‌گیری لازم را برای مبارزه با بحران بی‌خانمان‌ها در انگلیس تخصیص می‌دهد.