اروپا برای اعمال تعرفه بر کالا‌های آمریکایی آماده می‌شود

پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد قصد تعیین تعرفه ۱۱ میلیارد دلاری بر کالا‌های اروپایی دارد، کمیسیون اروپا نیز در اقدامی متقابل اعلام کرد قصد دارد دو برابر این تعرفه را بر کالا‌های وارداتی آمریکا تعیین کند.

گرچه اختلاف بر سر حمایت از ایرباس به سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد، اما تنش‌ها فقط همین اواخر شدت گرفت، زمانی که دونالد ترامپ اعلام کرد به علت گزارش سازمان تجارت جهانی درباره یارانه‌های غیرقانونی به این شرکت بزرگ اروپایی، قصد دارد تعرفه‌هایی به ارزش ۱۱ میلیارد دلار بر کالا‌های اتحادیه اروپا اعمال کند. این مسئله بر روابط تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش‌های متعدد به نقل از دیپلمات‌های اروپایی، کمیسیون اروپا نیز احتمالا در ۲۸ فروردین ماه پیش نویس فهرستی از تعرفه‌ها را برای واردات کالا‌های آمریکایی به ارزش حدود ۲۲/۶ میلیارد دلار ارائه می‌دهد. طبق گزارش‌ها، این فهرست بزرگتر از درخواست مورد انتظار از سازمان تجارت جهانی است.

کمیسیون اروپا قصد دارد از سازمان تجارت جهانی بخواهد مجوز تعیین تعرفه به ارزش دوازده میلیارد دلار برای کالا‌های آمریکایی را به آن‌ها بدهد. اما احتمالا این سازمان زودتر از مارس ۲۰۲۰ در این زمینه تصمیم گیری نخواهد کرد. سازمان تجارت جهانی در حال حاضر سرگرم بررسی پرونده اقدام متقابل آمریکا علیه اتحادیه اروپا است که احتمالا تا ماه ژوئن یا ژوئیه ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت.