جایزه ۱۴ میلیارد دلاری به بوئینگ

شرکت هواپیمایی بوئینگ یک قرارداد ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای اصلاح، مدرن سازی، مهندسی، نگهداری و آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی بمب‌افکن‌های مدل راکول بی-۱ لنسر و بی-۵۲ استراتوفورترس با نیروی هوایی آمریکا امضا کرد.

این دومین قرارداد چند میلیارد دلاری است که این شرکت هواپیمایی با آمریکا منعقد می‌کند؛ این در حالی‌ است که در پنج ماه گذشته دو هواپیمای مسافربری مدل مکس ۷۳۷ بوئینگ سقوط مرگبار داشته است.

براساس بیانیه وزارت دفاع آمریکا، سیستم‌هایی که بنابر این قرارداد فراهم می‌شود بمب افکن‌ها را قادر خواهد ساخت در برابر دفاع هوایی موفق عمل کند و توانایی آن‌ها را برای انجام ماموریت‌ها افزایش خواهد داد. 

جزئیات فعالیت‌هایی که باید تحت این قرارداد انجام پذیرد چندان روشن نشده است؛ اما همه تعهدات باید تا سال ۲۰۲۹ پایان یابد. پیش از این در مارس ۲۰۱۹، بوئینگ یک قرارداد سه ساله چهار میلیارد دلاری با نیروی هوایی آمریکا بسته بود.

هر دو قرارداد پس از سقوط مرگبار دو هواپیمای مسافربری مدل ۷۳۷ مکس در کمتر از پنج ماه، بسته شده است. تحقیقات نشان داده یک خطا در سیستم ضد انفجار این مدل هواپیما‌ها سبب سقوط هواپیمای مسافربری اتیوپی و اندونزی شد که روی هم رفته جان ۳۴۶ نفر را گرفت.