سقوط جنگنده متعلق به نیرو‌های حفتر

دولت وفاق ملی یمن از سقوط یک فروند جنگنده متعلق به نیرو‌های تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر در جنوب طرابلس، پایتخت این کشور خبر داد.

ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر که سال‌ها با حمایت مصر و امارات بر شرق لیبی سیطره داشت، طی چند ماه اخیر به سمت جنوب این کشور پیشروی کرده است. حفتر چهارم آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد نیروهای تحت فرمان وی قصد دارند کنترل شهر طرابلس را در دست بگیرند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی با استناد به مقامات ارشد عربستان سعودی فاش کرد حفتر پس از سفر اخیرش به ریاض تصمیم گرفت به شهر طرابلس حمله کند. از زمان آغاز این عملیات تاکنون ۵۸ نفر در طرابلس کشته و ده‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است: عربستان به حفتر وعده ارائه ده‌ها میلیون دلار برای آغاز عملیات و تصرف شهر طرابلس داده است. طبق این گزارش، حفتر ۲۷ مارس گذشته در جریان سفر خود به ریاض با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار و گفتگو کرده است.

پس از قیام مردمی در سال ۲۰۱۱ که به سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی انجامید، این کشور همچنان با خشونت، بی ثباتی، ناامنی و هرج و مرج و همچنین اختلافات سیاسی رو به رو است.

پس از سقوط قذافی، این کشور بین دو مرکز قدرت یکی در طرابلس (دولت وفاق ملی که جامعه بین الملل آن را به رسمیت می‌شناسد) و دیگری یک دولت موازی در طبرق (تحت کنترل ارتش ملی لیبی) تقسیم شده است. نبود قدرت مرکزی، این کشور را به یک مرکز قاچاق و ترانزیت مهاجران غیرقانونی بین آفریقا و اروپا تبدیل کرده است.