دیدار وزیر دفاع ترکیه با همتای آمریکایی خود

وزیر دفاع ترکیه پس از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود بیان داشت دیدگاه‌های ما در برخی زمینه‌ها به یک‌دیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

«حلوسی آکار» وزیر دفاع ترکیه به‌همراه هیأت بزرگی از نمایندگان این کشور به واشنگتن سفر کرده‌اند. آکار در گفت‌وگو با پاتریک شاناهان همتای آمریکایی خود در خصوص اتحاد «ناتو»، خرید سیستم دفاع موشکی و جنگ سوریه صحبت کردند.

آکار گفت: «گفت‌وگو بسیار سازنده بود و با رویکردی مثبت انجام شد». وی افزود: «با خوشحالی مشاهده کردیم که آن‌ها بسیاری از موضوعات را بهتر می‌فهمند و به دیدگاه‌های ما در بسیاری از این موضوعات بسیار نزدیک شده‌اند».

او به‌طور دقیق نامی از این موضوعات نبرد.

او روز دوشنبه طی سخنانی در افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس سالانه مشترک شورای همکاری ترکیه-آمریکا و شورای آمریکایی-ترک در رابطه با بحران اس-400 میان دو کشور اظهار داشت که «تهدید کردن، دادن اولتیماتوم یا تعیین ضرب الاجل اقدام سازنده‌ای برای حل این بحران نیست، بلکه بر خلاف روحیه اتحاد و همکاری است».

«مایک  پامپئو» وزیر امورخارجه آمریکا هفته پیش گفت این امکان وجود دارد که ترکیه به خاطر خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه مورد تحریم واشنگتن قرار گیرد.

مقامات آمریکایی معتقدند خرید اس-۴۰۰ توسط ترکیه، همکاری این کشور در حملات مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ را در معرض خطر قرار می‌دهد.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که ره‌گیری جت‌های اف-۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.