ترکیه خودش انتخاب کند، تحریم یا اس400

«باب منندز» سناتور دموکرات در گفت‌وگو با روزنامه «کاتیمرینی»، ترکیه را تهدید کرد که در صورت خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس 400»، تحت تحریم‌ آمریکا قرار خواهد گرفت و از تحویل جنگنده «اف 35» آمریکا محروم خواهد شد.
وی در مصاحبه خود که امروز (دوشنبه) منتشر شد، همچون دیگر مقامات آمریکایی از زبان تهدید در مقابل ترکیه استفاده کرد و گفت: «هیچ‌گونه شانسی از دستیابی آنها به اف 35 وجود نخواهد داشت. تحریم‌هایی طبق قانون امروز (علیه ترکیه) وجود خواهد داشت. (موضوع) خرید بخش مهمی از تجهیزات نظامی روسیه در میان است و این فعالیتی به حساب می آید که می‌توان هرکسی در جهان از جمله ترکیه را به خاطر آن تحریم کرد».
وی ادامه داد: «به هیچ‌عنوان... اف 35 را در کنار اس 400 که می‌تواند بر ماهیت فناوری اف 35 ما نظارت داشته باشد، قرار نمی‌دهیم. وقوع چنین امری غیرممکن است».
این سناتور دموکرات آمریکا در خصوص احتمال انتقال پایگاه نظامی آمریکا از ترکیه به یونان در صورت تیره شدن روابط میان آنکارا و واشنگتن گفت که بعید می‌داند که آنکارا چنین مسیری را در پیش بگیرد.
منندز تصریح کرد که واشنگتن هر اقدام ممکنی را برای حفظ امنیت ملی انجام خواهد داد و هیچ‌گزینه‌ای را رد نکرده است.
این اولین باری نیست که یک مقام آمریکایی تهدیداتی را علیه ترکیه در خصوص خرید اس 400 مطرح می‌کند.
پیش از این، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هفتادمین سالگرد تأسیس پیمان آتلانتیک شمالی با هشدار مجدد به ترکیه درباره خرید اس -400 گفت:«رئیس جمهور آمریکا این موضوع را شفاف ساخت در حالی که متحدان ناتو به خرید تسلیحات از دشمنانمان می‌پردازند که این مسئله همبستگی اتحادمان را تهدید می‌کند، ما بدون تفاوت باقی نخواهیم ماند».
این سناتور آمریکایی در حال حاضر در «آتن» به سر می‌برد و قرار است با «پروکوپیس پاولوپولوس» رئیس جمهور یونان دیدار و گفت‌وگو کند.
در دسامبر 2017، ترکیه با روسیه قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را امضا کرد و پس از آن فشارهای آمریکا بر آنکارا برای لغو این قرارداد آغاز شد.