شمار بازداشتی‌های تظاهرات در لندن

هماهنگ‌کنندگان اعتراضات اخیر لندن ضد تغییرات اقلیمی اعلام کردند این تظاهرات روز پنجشنبه به اتمام می‌رسد.

از آغاز این اعتراضات، پلیس لندن بیش از ۱۰۰۰ نفر را دستگیر کرده‌ است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بیبیسی»، روز چهارشنبه پلیس با دستگیر کردن ۲۲ نفر دیگر از گروه موسوم به «شورش علیه انقراض»، آخرین خیابان مسدود شده توسط آن‌ها را باز کرد و شمار دستگیرشدگان را به ۱۰۸۸ نفر رساند.

مسئولان برگزاری این اعتراض‌ها اعلام کردند، ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی، مراسم اختتامیه‌ای در «هاید پارک» لندن برگزار خواهد شد. آنها در بیانیه‌ای گفتند: «ما موقعیت فیزیکی را ترک خواهیم کرد اما فضا برای راست‌گویی در جهان باز شده است... ما می‌دانیم چه چیز زندگی شما را مختل کرده است. ما این کار را از سر بی‌دردی انجام نمی‌دهیم. ما فقط این کار را به‌دلیل انجام می‌دهیم که موردی اضطراری است».

«صادق خان» شهردار لندن از اتمام این اعتراضات استقبال کرد و آن را «چالشی بزرگ برای پلیس متروپولیتن که دارای حوزه عمل گسترده و فاقد امکانات کافی است» دانست.

یک مقام ارشد «اسکاتلندیارد» گفت، اگر اعتراضات مشابهی در آینده رخ دهد، مأموران توان جدیدتری نیاز خواهند داشت.

آدرین یوشر» رئیس‌پلیس متروپولیتن نیز گفت، مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات دلیلی برای قانونی بودن آن نیست.

به نوشته پایگاه اینترنتی این شبکه، در آخرین روز این اعتراضات، گروهی از اعضای شورش علیه انقراض، خود را به در ورودی ساختمان بورس لندن بستند و مانع از تردد افراد از این محل شدند.

معترضان به تغییرات اقلیمی، طی روزهای گذشته بخش‌های مرکزی پایتخت انگلیس چون «سیرک آکسفورد»، «ماربل آرک» و «واترلو بریج» را مسدود کردند و موجب اختلال در تردد شدند. همچنین تعدادی خود را با چسب به قطارهای مترو لندن بستند و مانع از حرکت آن‌ها شدند.

این معترضان لندنی از دولت انتظار دارند تا سال ۲۰۲۵ میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند.