چرا حملات ترامپ به رسانه ها افزایش پیدا کرده است؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ در حمله‌ای بی‌سابقه به روزنامه نیویورک تایمز در صفحه خود در توییتر نوشت «آن‌ها باید زانو بزنند و از من بخشش بخواهند، این‌ها به معنی واقعی دشمن ملت هستند». حملات تند و گزنده ترامپ به رسانه‌ها موضوع جدیدی نیست، اما این حملات در هفته‌های اخیر بیشتر و تندتر شده است.

در این گزارش آمده است: این میلیاردر جمهوری‌خواه شنبه شب هم مثل سال‌های ۲۱۰۷ و ۲۰۱۸ تصمیم گرفت مراسم ضیافت شام سالانه «انجمن خبرنگاران کاخ سفید» در واشنگتن را نادیده بگیرد و ترجیح داد به جای شرکت در این رویداد سالانه که آن را «خسته‌کننده» می‌خواند، در تجمعی انتخاباتی در شهر «گرین بی» واقع در ایالت ویسکانسین شرکت کند.

وی از تریبون این تجمع برای ناسزاگویی به رسانه‌ها استفاده کرد و بار دیگر آن‌ها را رسانه‌های «اخبار جعلی» و «دشمن ملت» خواند.
ترامپ در برابر جمعیت شرکت‌کننده در این تجمع انتخاباتی، رسانه‌ها را «فریبکار و دغلباز» توصیف کرد.

رسم برگزاری این ضیافت شام سالانه از سال ۱۹۲۱ آغاز شد. از سال ۱۹۸۰ همه روسای جمهور اعم از دموکرات و جمهوری خواه در این مراسم شرکت کرده‌اند به جز رونالد ریگان در سال ۱۹۸۱ که در پی جراحت شدید در یک حمله، در دوران نقاهت به سر می‌برد.

امسال برای اولین بار طی ۱۰ سال گذشته هیچ طنزپردازی برای شوخی با رئیس جمهور یا روزنامه‌نگاران پشت تریبون نرفت در عوض یک مورخ به نام «ران شرناو» سخنرانی کرد. اما علل تشدید حملات رئیس جمهور اولین قدرت جهان به رسانه‌هایی که او در بهترین حالت آن‌ها را رسانه‌های «اخبار جعلی» می‌خواند چیست؟ اظهار نظر در این مورد دشوار است. اما فارغ از تمایل او برای تقویت جایگاهش در بین رای‌دهندگان از راه تعریف کردن یک «دشمن»، شکی نیست که انتشار نتایج گزارش دادستان ویژه، رابرت مولر، درباره (ادعایی) دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، جایگاه این مستاجر کاخ سفید را متزلزل کرده است.

نظریه دیگر این که این میلیاردر آمریکایی دوست دارد در کانون توجهات روزنامه‌نگاران باشد، اما با ورود نامزد‌های دموکرات به میدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ اندکی به فراموشی سپرده شده است. چند هفته‌ای است که «کاملا هریس»، «بتو اورورک»، «جو بایدن» و ... یکی پس از دیگری توجهات رسانه‌های آمریکایی را از کاخ سفید دور و به خود جلب کرده‌اند.

حملات ترامپ به رسانه‌ها به قدری شدید است که با عدم برگزاری کنفرانس مطبوعاتی روزانه سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، همراه شده است. بیش از ۴۰ روز است که این سخنگوی کاخ سفید در محل کنفرانس مطبوعاتی روزانه حاضر نشده و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداده است. او حتی برخلاف سال گذشته، در مراسم امسال ضیافت شام سالانه انجمن خبرنگاران کاخ سفید هم حضور نداشت. به همه اعضای تیم ترامپ دستور داده شده بود دعوت در این مراسم را رد کنند.

رئیس این آژانس در نشریه پولیتیکو  تاکید کرد: «بیایید شفاف باشیم، این واقعیت که دولت کنفرانس‌های مطبوعاتی کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه را کم کرده است، بی‌نهایت مهمتر و جدی‌تر از دانستن این مسئله است که آیا رئیس جمهور در این مراسم ضیافت شام سالانه شرکت می‌کند یا نه».

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: مسلم است که رئیس جمهور آمریکا خودش هر روز بار‌ها به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد، اما این پاسخ دادن‌های او معمولا در فضای آرامی نیست. او معمولا در محوطه فضای سبز کاخ سفید و قبل از سوار شدن به بالگردش و یا در اتاق کارش و در وسط شلوغی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌دهد. بنابراین شکی نیست که ارتباط چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با مطبوعات در حال قطع شدن است.

سارا سندرز روز پنج‌شنبه به پرسش‌ها پاسخ داد، اما پرسش فرزندان کارکنان کاخ سفید را که در روز «کودکان خود را به محل کارتان ببرید» به کاخ سفید آمده بودند، بی‌پاسخ گذاشت.

به اعتقاد جفری موروسوف, استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه هوفسترا نزدیک نیویورک، رئیس جمهور آمریکا «بازی خطرناکی» را آغاز کرده است. این استاد دانشگاه گفت: «روز، یکی از طرفداران او به یک خبرنگار حمله فیزیکی خواهد کرد».